سهم ۲۰ همتی زنجان در صادرات صنایع‌دستی در کشور

مدیرکل بازاریابی و تجاری‌سازی معاونت صنایع‌دستی کشور در گفتگو با خبرنگاران در جشنواره اقوام ایرانی در زنجان گفت: صادرات صنایع‌دستی در کشور سهم ۲۰ همتی دارد. 

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، فرزاد اوجانی شامگاه روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه در گفتگو با خبرنگاران در جشنواره اقوام ایرانی در زنجان ۱۴۰۳ با اشاره به اینکه ۷هزار واحد صنفی در حوزه صنایع‌دستی دایر است، گفت: تقریبا در سامانه، ۵۲۰ هزار نفر در زمینه تولید صنایع‌دستی فعال هستند، این بدنه با گردش مالی ۲۰ همت یک بدنه قوی در حوزه بازرگانی و تولید و صادرات است. در بررسی‌های صورت گرفته و برآورد حدود ۲۰ همت گردش مالی صادرات صنایع‌دستی در کشور است. 

مدیرکل بازاریابی و تجاری‌سازی معاونت صنایع‌دستی کشور با اشاره به اینکه صنایع‌دستی به جایگاه واقعی خود در صادرات نرسیده است، عنوان کرد: امیدواریم با فعالیت شرکت بازرگانی و توانمندسازی بخش خصوصی باعث رشد و توسعه صنایع‌دستی و رونق صادرات آن شویم. 

او با اشاره به ورود بخش خصوصی به حوزه صادرات صنایع‌دستی امید است با ورود شرکت تخصصی بازرگانی به صادرات صنایع‌دستی ، این هنر به جایگاه واقعی خود در صادرات کشور برسد. 

مدیرکل بازاریابی و تجاری‌سازی معاونت صنایع‌دستی کشور همچنین به یکی از چالش‌های حوزه صنایع‌دستی در حوزه اصناف اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۹۶ قانونی توسط مجلس شورای اسلامی تحت عنوان حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع‌دستی تدوین شد که در ماده ۳ این قانون به مجوزها اشاره شده و مجلس وظیفه ارائه مجوز به واحدهای فروش صنایع‌دستی را بر عهده معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی گذاشته است. 

اوجانی با اشاره به اینکه طبق قانون، میراث فرهنگی متولی صدور مجوز برای فروشگاه صنایع‌دستی است و استان‌ها در این زمینه فعال هستند، گفت: صدور مجوز در این حوزه پیشتر به صورت سنتی و الان به صورت سیستمی از طریق درگاه مجوزهای وزارت اقتصاد و امور دارایی در حال انجام است. 

او با اشاره به اینکه متاسفانه در این سال‌ها اتاق اصناف و وزارت صمت با ما همراهی خوبی نداشته‌اند، تصریح کرد: رایزنی‌ها صورت گرفته است تا از این پس در مورد صدور مجوز، نظارت، اخطار و پلمب واحدهای صنایع‌دستی ورود کند و دو دستگاه متولی یعنی صمت و میراث فرهنگی در این حوزه با همکاری بیشتر برای جلب رضایت مردم داشته باشند. 

اوجانی همچنین صادرات را نقطه آغاز فزاینده رشد فعالیت تولیدکنندگان و فعالان صنایع‌دستی دانست و گفت: برای توسعه صادرات گام‌های خوبی برداشته شده تا با ایجاد شرکت توسعه صنایع‌دستی ایران و حضور بخش خصوصی توسعه صادرات روی دهد و اعتقاد داریم اگر قرار است در حوزه صنایع‌دستی اتفاق خوبی بیفتد و به مرحله فروش بهتر برسد باید بخش خصوصی اقدام کند چرا که وجود شرکت قوی و ساختارمند موجب افزایش صادرات صنایع‌دستی می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1403021900981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha