نمایش جاذبه‌های زندگی روستایی در دومین جشنواره روستایی و عشایری قزوین / ۱۳٠ غرفه در نمایشگاه امسال فعال بود

دومین جشنواره روستایی و عشایر استان قزوین امسال به‌مناسبت گرامیداشت آیین کهن پنجاه به‌در روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ فعالیت خود را آغاز کرد و به مدت ۵ روز میزبان بازدیدکنندگان بود.

به‌گزارش میراث آریا به‌نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین، مراسم افتتاحیه این جشنواره با حضور محمدمهدی اعلایی استاندار قزوین، کیم جونپیو سفیر کره جنوبی، مایکل وهی میلتونگا والش سفیر نیوزلند، رامون البرتو مونکادا کولیندرس سفیر نیکاراگوئه و روبرتو جی مانالو سفیر فیلیپین در جمهوری اسلامی ایران همراه بود.

در این جشنواره و نمایشگاه که با هدف معرفی جاذبه های زندگی روستایی و معرفی محصولات تولیدی مناطق مختلف روستایی و عشایرنشین استان همراه با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و بازی‌های بومی برای دومین سال پیاپی در قزوین برپا شد،  ۱۳۰ غرفه روستایی و عشایری با مشارکت دهیاران و تولیدکنندگان در ۱۹ بخش از ۶ شهرستان استان، تولیدات و دستاوردهای خود از قبیل صنایع‌دستی، فرآورده‌های لبنی و همچنین کالاهای خوراکی و پروتیینی را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دادند.

 برپایی هفت سیاه چادر متعلق به ایلات و عشایر استان قزوین از دیگر رویدادهای قابل توجه در این جشنواره بود.

نمایش جاذبه‌های زندگی روستایی در دومین جشنواره روستایی و عشایری قزوین / ۱۳٠ غرفه در نمایشگاه امسال فعال بود

لیلا غریب روز شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳با اشاره به برگزاری این رویداد گفت: روستاهای استان قزوین ظرفیت‌های قابل عرضه بسیاری دارند که توسط نیروهای جهادی روستایی این ظرفیت‌ها شناسایی شده است، بعد از شناسایی ظرفیت‌های موجود نیاز به بازار عرضه مناسب برای آن‌ها احساس شد، بنابراین پس از بررسی‌های میدانی تصمیم به برگزاری جشنواره روستایی و عشایر در استان قزوین گرفتیم.

مدیرکل امور روستایی استانداری قزوین اظهارکرد: سال گذشته اولین جشنواره روستایی و عشایری بزرگ استان فعالیت خود را آغاز کرد و طی سه روز برگزاری مورد استقبال بی‌نظیر مردم قرار گرفت، نمایشگاه صرفاً محلی برای عرضه محصولات است اما ما جشنواره ترتیب دادیم که طی آن آیین‌های بومی محلی و بازی‌های سنتی در آن اجرا می‌شود و مردم طی بازدید از نمایشگاه، زندگی روستایی را لمس و احساس می‌کنند، همچنین آشنایی با گویش‌ها، پوشش‌ها و فرهنگ‌های مختلف روستایی در این جشنواره صورت می‌گیرد.

او افزود: پیش از این روستاییان در حوزه بسته‌بندی محصولات خود ضعف بسیار زیادی داشتند، بعد از جشنواره اول تولیدکنندگان روستایی را شناسایی و دوره‌های آموزشی مختلفی در حوزه برندینگ، بسته‌بندی، عرضه و فروش کالا و بازاریابی برگزار کردیم که نتیجه آن در چیدن غرفه‌ها و عرضه محصولات روستایی در دومین نمایشگاه روستایی مشهود است.

غریب تأکید کرد: روستائیان از نمایشگاه بسیار استقبال می‌کنند و برای آنها فرایند خوشحال‌کننده‌ای است که محصولات و آداب و رسوم خود را عرضه کنند و به‌نمایش بگذارند، گاهی برخی روستاییان تصور نمی‌کنند که محصولاتشان در شهر مورد پذیرش قرار گیرد اما استقبال از این نمایشگاه بسیار زیاد است.

مدیرکل امور روستایی استانداری قزوین بیان کرد: با توجه به استقبال گسترده از اولین نمایشگاه در سال گذشته دومین نمایشگاه به مدت پنج روز برگزار شد، برای حضور سفرای خارجی در این نمایشگاه از سه ماه قبل برنامه‌ریزی و دعوتنامه‌ها برای آنها ارسال شد که حضورشان بازتاب بسیاری خوبی برای نمایش توانمندی‌های روستاییان داشت.

نمایش جاذبه‌های زندگی روستایی در دومین جشنواره روستایی و عشایری قزوین / ۱۳٠ غرفه در نمایشگاه امسال فعال بود

او افزود: معتقد هستم که اگر در روستاها کار اقتصادی صورت نگیرد و محصولات به فروش نرسد شاید ساخت و ساز در روستاها چندان موثر نباشد و شاهد خالی شدن روستاها از ساکنین خواهیم بود، فعال‌سازی اقتصاد روستاها یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ماست که پیدا کردن بازار برای محصولات روستایی مهمترین راه آن‌ است.

غریب تصریح کرد: نسخه نجات‌بخش روستاها پیدا کردن بازار برای محصولات روستایی است، این جشنواره بهترین بستر برای عرضه محصولات روستایی و معرفی آنها به شهروندان و حتی هم‌وطنان در سایر استان‌ها است.

مدیر کل امور روستایی استانداری قزوین گفت: به‌منظور تقویت اقتصاد روستاها و تداوم بازار فروش، امکان عرضه محصولات در فضای اینترنت فراهم شده‌ است و با یکی از اپلیکیشن‌های فروش کالا تفاهم انجام داده‌ایم که نمایندگی آن در قزوین به‌صورت رسمی شروع به کار کند و محصولات موجود در نمایشگاه از طریق برخط و این نرم‌افزار در سایر استان‌ها به فروش برسد.

او یادآور شد: مدیران ارشد استان در این حوزه حمایت‌های بسیاری انجام دادند به‌طوری که طی یک سال گذشته برنامه‌های مختلفی مانند رویداد حل مسئله و برنامه تکام برگزار شد که طی آن دهیاران و شوراهای روستاها آموزش‌های لازم در خصوص بسته‌بندی و توزیع محصول را دریافت کردند و آن را به روستاییان خود منتقل کردند.

غریب افزود: صبح‌ها که نمایشگاه  تعطیل است نیز دوره‌های آموزشی بازاریابی، فروش و نحوه رفتار با مشتری به آنها ارائه می‌شود، با ایجاد بازار و تسهیلگری فروش قطعاً جهش تولید و مشارکت مردم اتفاق خواهد افتاد.

مدیر کل امور روستایی استانداری قزوین خاطرنشان کرد: در نمایشگاه سال جاری بیش از سه برابر نمایشگاه سال گذشته غرفه داشتیم، حدود ۱۳۰ غرفه طراحی شد که در هر غرفه چندین محصول و چندین روستا محصولات خود را عرضه می‌کنند به طوری که در هر غرفه با تراکم فروشنده روبه‌رو هستیم‌، برای مثال در یک غرفه ۲۷ نوع محصول ارائه شده است.

او افزود: زندگی روستایی جاذبه خاصی برای مردم دارد و در این غرفه‌ها جاذبه‌های زندگی روستایی به نمایش گذاشته شده بنابراین نمایشگاه روستایی طبق اعلام نمایشگاه بین‌الملل، یکی از پربازدیدترین نمایشگاه ها در طول سال است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403022301224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha