۱۳۰ عنوان برنامه ویژه هفته میراث‌فرهنگی در خراسان رضوی اجرا می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: ۱۳۰ عنوان برنامه ویژه بزرگداشت هفته میراث‌فرهنگی در استان طراحی شده که به تدریج اجرا می شود.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، سید جواد موسوی با بیان این که امسال سال متفاوتی است و همزمانی هفته میراث‌فرهنگی با دهه کرامت به عنوان میراث معنوی را به فال نیک می‌گیریم، افزود: هفته میراث فرهنگی از روز ۲۵ اردیبهشت ماه به عنوان روز پاسداشت زبان و ادبیات فارسی و روز ملی حکیم ابوالقاسم فردوسی آغاز می‌شود و به همین مناسبت از صبح همان روز برنامه‌های علمی و پژوهشی در دانشگاه فردوسی به اجرا در می‌آید و بعد از ظهر همان روز آرامگاه فردوسی گلباران می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: به همین مناسبت در روز ملی بزرگداشت فردوسی بازدید از مجموعه آرامگاه آن حکیم رایگان است و آیین بزرگداشت با حضور مقامات کشوری و استانی، هنرمندان و دوستداران فرهنگ و هنر با نقالی خوانی و پیام رئیس‌جمهوری در همان جا برگزار می‌شود.

او با اشاره به این که «کارگروه حکیم توس» برای نخستین بار با مشارکت ۱۰ دستگاه فرهنگی استان تشکیل شده است، گفت: از روز ۲۵ اردیبهشت ماه تا سوم خردادماه و سالروز فتح خرمشهر به مدت ۱۰ شب برنامه‌های فرهنگی در محل آرامگاه فردوسی برگزار می‌شود.

موسوی برگزاری کارگروه ستاد بزرگداشت مقام حکیم ابوالقاسم فردوسی را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدامی شایسته قدردانی دانست و افزود: مراسم گرامیداشت فردوسی امسال با دعوت از شخصیت‌های برجسته ملی و بین‌المللی برگزار خواهد شد و در سال آینده دعوت از شخصیت‌های جهانی به شکل گسترده تری انجام خواهد شد چرا که فردوسی متعلق به تمامی مردم ایران است و علاقه‌مندان ملی و بین‌المللی فراوانی دارد.

نمایش سکه ولایتعهدی امام رضا(ع)

همچنین معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت:در روز ۳۱ اردیبهشت ماه به مناسبت میلاد امام هشتم(ع) برای نخستین بار سکه ولایتعهدی امام رضا (ع) از موزه ملی ایران به مشهد و موزه بزرگ خراسان آورده شده و به نمایش عمومی گذاشته خواهد شد.

احسان زهره‌وندی افزود: این سکه صرفا دارای جنبه فرهنگی و تاریخی نیست بلکه دارای پشتوانه عظیم معنوی است و به صورت موقت و برای مدت هفت روز در مشهد به نمایش گذاشته می‌شود.

او تاکید کرد: تلاش می‌شود تا اشیا و اموال تاریخی مرتبط با امام رضا(ع) و حرم رضوی که در موزه ملی قرار دارد به موزه بزرگ خراسان رضوی منتقل شود.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: طی سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ در دفتر ثبت و حریم این اداره کل ۲۵ اثر غیرمنقول، ۶۲ اثر منقول تاریخی و فرهنگی، ۴۶ اثر طبیعی و ۴۷ اثر ناملموس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و این امر خراسان رضوی را جزو سه استان برتر در ثبت آثار ملی قرار داده است.

زهره‌وندی ادامه داد: سال گذشته ۱۱۰ اثر تاریخی در خراسان رضوی حفاظت و مرمت شد و تعداد ۳۱۳ کارگاه مرمت آثار تاریخی در استان برپا شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403022401376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha