به گزارش ميراث آريا(CHTN)، در اين نشست، عبدين صالح درباره ورود اثر تاريخي و معماري نيسا به فهرست ميراث جهاني يونسکو، اطلاعاتي را در اختيار اعضاي نشست قرار داد و از تلاش‌هاي رئيس‌جمهوري ترکمنستان براي همکاري‌هاي گسترده با سازمان يونسکو در حفظ و نگهداري از ميراث فرهنگي جهاني تقدير کرد.

وي با اظهار علاقه‌مندي نسبت به بحث آموزش در اين حوزه و گشايش آکادمي علوم ترکمنستان، از سازمان يونسکو خواست تا براي آموزش متخصصان اين حوزه و افزايش فعاليت‌هاي حفاظت و مرمت، کمک‌ها و حمايت‌هاي بيشترين را ارائه کند.

نماينده ارشد يونسکو دورنمايي از همکاري‌هاي آتي در بخش‌هاي مختلف،‌ ازجمله آموزش، ارتباطات، علوم و تکنولوژي و حفاظت‌هاي طبيعي را ارائه کرد.

عبدين صالح با تأکيد بر اينکه ترکمنستان به‌دليل داشتن پتانسيل‌هاي طبيعي تنوع زيستي گياهي و جانوري، آثار تاريخي، معماري و طبيعي همه دلايل لازم براي پيوستن به فهرست ميراث جهاني يونسکو را دارد، گفت: وجود بيابان کاراکوم، که با داشتن چندين قرن قدمت، يکي از منحصربه‌فردترين انواع خود در سيستم‌هاي اکولوژيستي است که خود امتيازي براي آن به‌شمار مي‌رود.

در اين نشست، دو طرف با بحث پيرامون آنکه فرهنگ و سنن مردم ترکمنستان و موسيقي، ادبيات غني و گويش‌هاي آنها از جذابيت‌هاي بين‌المللي برخوردار است، خواسته تا از عمل خلاقانه ترکمنستان مبني بر طرح تأسيس مرکز ديپلماسي در عشق‌آباد، براي برقراري صلح و آرامش در حوزه آسياي مرکزي حمايت‌هاي بيشتري صورت گيرد.

M/R/108



انتهای پیام/

کد خبر 1386041736