به‌گزارش ميراث آريا(CHTN)، \"حسين عباس‌زاده\"، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري خراسان جنوبي گفت: مرمت قلعه کوه قاين که شامل اجراي نماي ديوار، بندکشي ضلع شرقي و جنوب‌شرقي است از نيمه دوم فروردين ماه با اعتباري بيش از 550 ميليون ريال شروع شده و تا پايان تيرماه به طول مي‌انجامد.

وي افزود: هم چنين در ادامه فعاليت‌هاي پژوهشي و باستان‌شناسي قلعه کوه قاين در سال 85، از ارديبهشت ماه امسال اين فعاليت‌ها پيگيري شده و پس از وقفه‌اي کوتاه از شهريور ادامه خواهد يافت.

عباس‌زاده ادامه داد: استحکامات ايجاد شده شباهتي به قلعه آشيانه عقاب فيروزآباد مربوط به دوره ساساني دارد، با اين تفاوت که در قلعه کوه قاين تمامي سطوح ديوارها به‌ويژه بدنه بيروني حصار و برج‌ها، با دقت بندکشي و دزدگيري شده است.

وي تصريح کرد: مصالح عمده در ساخت بنا، سنگ و ساروج بوده و برخي اتاق‌ها در دو طبقه ساخته شده و در سقف بعضي اتاق‌ها، مصالح چوب به کار رفته است.

همچنين قلعه کوه قاين شامل سه بخش اميرنشين، بخش مخصوص سربازان و اصطبل است و وجود بيش از 30 برج ديده‌باني به استحکام، شکوه و عظمت بيشتر بنا کمک کرده است.

بنابراين گزارش، قلعه حسين قابني معروف به قلعه کوه قاين در فاصله 3 کيلومتري جنوب شهر قاين در ارتفاعات رشته‌کوه قهستان قرار دارد.

R/H/117


انتهای پیام/

کد خبر 1386041758