\"راعي\" تصريح کرد: اين فرصتي است که سازمان ميراثفرهنگي براي سرمايهگذاران ايجاد کرده است و به نظر ميرسد در توسعه صنعت گردشگري اين کشور تاثير بسزايي داشته باشد.
وي با اشاره به مهمترين معضل صنعت گردشگري در کشور افزود: مهمترين مشکلي که باعث شده با وجود تلاشهاي فراون براي رشد اين صنعت به نتيجه نرسيم ، نبود مديريت يکپارچه براي گردشگري است. به طور مثال کشور مصر در سال 2006 ، 2/7 ميليارد ريال و مراکش6 ميليارد ريال درآمد از محل گردشگري داشته است.
وي افزود : البته کشور ما در 6 سال گذشته در اين صنعت بيش از 11 درصد رشد داشته است که اين امر نشاندهنده عزم جدي براي رشد صنعت گردشگري در اين مرز و بوم است.
وي با اشاره به مزيتهاي رقابتي بسياري که در کشور وجود دارد تاکيد کرد: حمل و نقل يکي از حوزههايي است که در بخش گردشگري رقابت فرواني را ميان سرمايهگذاران به وجود ميآورد. بنابراين نبايد بسياري از مزيتها رقابتي موجود در صنعت گردشگري غافل شد.
راعي گفت: صنعت گردشگري صنعتي است که بايد بسياري از حوزههاي موجود در کشور را درگير آن کرد. بنابراين براي رشد اين صنعت بايد يک نهضت همه گير در کشور اتفاق بيافتد. بايد منابع طبيعي، بانکها، سازمان حفاظت محيط زيست، شهرداريها، وزارت امور خارجه و ... را درگير اين صنعت کرد تا به معناي واقعي شاهد رشدش باشيم. اما متاسفانه نبود مديريت يکپارچه همواره موجب به وجود آمدن مشکلات فراواني در اين حوزه شده است.
وي افزود: در برخي از حوزهها مانند حج و زيارت و وزارت فرهنگ و ارشاد به نظر ميرسد که کارهاي موازي با سازمان ميراثفرهنگي، صنايعدستي و گردشگري انجام ميشود. بايد در اين زمينه مديريت يکپارچه اي به وجود آيد تا مشکلاتي که وجود دارد از ميان برداشته شود.
راعي گفت: ايران به عنوان يکي از کشورهايي که موهبتهاي تاريخي بسياري دارد از مزاياي فراواني براي سرمايهگذاري برخوردار است. البته با اين ويژگي که مانند نفت مواد اوليه آن روزي به پايان نميرسد. هزينهها نيز در اين حوزه بسيار پايينتر از حوزههاي صنعتي است. لذا سود زيادي در اين سرمايهگذاري وجود دارد. کشور ما مزيتهاي نسبي در حوزههاي مختلف دارد و اگر تاکيد روي اين نقطه ميشود به اين دليل است که در دنيا پس از مزيتهاي نسبي بر مزيتهاي کيفي تاکيد ميشود.
103/
انتهای پیام/