\"ثريا باباخاني\"، معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان کرمانشاه با بيان اين مطلب به ميراث ‌آريا(CHTN)، گفت: به اين منظور در اولين گام، امسال مولاژ گور دخمه
\"دکان داوود\" و نقش برجسته \"لولوبي\"واقع در شهرستان سرپل ذهاب ساخته خواهد شد.

وي خاطرنشان کرد:به منظور ساخت مولاژ اين دو اثر تاريخي ،100 ميليون ريال اعتبار اختصاص يافته است.

براساس اين گزارش، در نقش برجسته \"لو لو بي\" تصوير \" آنوباني‌ني\" پادشاه مقتدر لولوبي به حالت ايستاده در سمت راست حجاري شده است. آنوباني‌ني داراي ريش بلند و صورتي نيم رخ است که کلاه مدوري بر سر و گردنبندي بر گردن و کمربندي به کمر دارد. لباس او کوتاه و کفش‌هايش از نوع صندل است.

در دست راست وي اسلحه و در دست چپش کماني ديده مي شود. در زير پاي آنوباني‌ني دشمن شکست خورده‌اي حجاري و در مقابل شاه ، تصوير الهه ني‌ني حکاکي شده است.

او نيز کلاهي بلند و منگوله دار و پيراهني پشمين که تا مچ پاي او مي‌رسد بر تن دارد. الهه ني‌ني تيرداني پر از تير در پشت دارد و با دست راست حلقه سلطنتي را به طرف آنوباني‌ني دراز کرده و در دست چپش سر طنابي است که با آن طناب، هشت نفر اسير بسته شده‌اند. از اين هشت اسير دو نفر در قسمت بالاي نقش ، پشت سر الهه ني‌ني ، ديده مي‌شوند و شش نفر ديگر در صف زيرين قرار دارند . اسيران همگي برهنه اند و دست هايشان از عقب بسته شده است.

در بالاي نقش، در ميان سر شاه و الهه ني‌ني ، دايره اي نقش شده که داخل آن ستاره اي چهار پر قرار دارد . در زير پاي الهه و دو اسير پشت سر وي کتيبه‌اي به زبان اکدي نوشته شده است که مضمون آن به شرح زير است :

\"آنوباني‌ني پادشاه لولوبي تصوير خويش و تصوير ني‌ني را بر کوه بادير نقش کرد . آن کس که اين لوح را محو کند به نفرين و لعنت آنو، آنونوم، بل، بليت، رامان، ايشتار، سين و شمش گرفتار باد و نسل او بر باد رواد\".

گوردخمه \"دکان داوود\" نيز در سه کيلومتري جنوب شرقي سرپل ذهاب در ابتداي جاده انزل و در فاصله حدود ۱۰۰ متري از جاده اصلي کرمانشاه به سرپل ذهاب واقع شده که در ميان اهالي محل به کل داوود (کل داو) و دکان داوود شهرت يافته‌است.

اين گور دخمه از مکان‌هايي است که نزد طوايف اهل حق متبرک بوده و در بعضي از اوقات سال در آنجا جهت انجام مراسم مذهبي اجتماع مي‌کنند. اين مقبره همانند گوردخمه بزرگ دربند صحنه ، داراي ايواني در جلو است که طول آن در جلو ۶۰/۹ متر و در قسمت عقب به ۳۲/۷ متر مي‌رسد. عرض آن ۹۵/۱ متر و ارتفاع آن نيز ۶۰/۲ متر است. در دو طرف ورودي مقبره بقاياي دو ستون ديده مي‌شود که بدنه ستون‌ها به مرور زمان از بين رفته و تنها پايه‌ها و سرستون‌ها باقي مانده‌است . پايه ستون‌ها مربع شکل هستند. در ديوار عقبي اين ايوان ورودي به عرض ۱ متر و ارتفاع ۵/۱ متر وجود دارد که به اتاقي به طول ۸۳/۲ متر ، عرض ۳۱/۲ متر و ارتفاع ۱۸/۲ متر منتهي مي‌شود . در بدنه ديوارهاي اين اتاق ۵ تاقچه جهت قرار دادن نذورات کنده شده‌است. همچنين در نيمه سمت چپ کف اتاق، قبري بيضي شکل به عمق ۷۰ سانتيمتر حفر شده‌است. سقف اين اتاق داراي تاقي هلالي است، ولي سقف ايوان جلو اتاق، مسطح است.

در فاصله ۸ متري زير اين گوردخمه ، قاب مستطيل شکلي روي يک قابي قديمي‌تر تراشيده شده‌است . در داخل قاب جديد شخصيتي به حالت تمام قد با صورتي نيم رخ حجاري شده‌است. اين شخص لباس بلندي برتن و کلاه لبه‌داري بر سر گذاشته که قسمت پشت گردن و گوش‌هاي او را پوشانده‌است. همچنين در يک دست او برسمي ديده مي‌شود و دست ديگر را به حالت نيايش به طرف بالا نگه داشته ‌است .

زماني تصور مي‌شد که اين گوردخمه و نقش برجسته حجاري شده در زير آن متعلق به دوره ماد باشد ولي در پژوهش‌هاي اخير مشخص شد اين گوردخمه متعلق به دوره هخامنشي است و احتمالاً نقش برجسته حجاري شده در زير آن نيز مربوط به دوره سلوکي است.

ظاهرا اين دخمه، گور يکي از پادشاهان هخامنشي به نام ضحاک است که پادشاهي خونريز و سفاک بوده و در زمان حيات خود ظلم‌هاي بسياري روا داشته‌است. نقش پايين گور مربوط به نوه اين پادشاه است که به جهت آمرزيده شدن روح پدربزرگ خويش دست دعا برداشته‌است.

اين مکان در بين مردمان اهل حق بسيار مقدس است تا جايي که با پاي برهنه روي سنگ‌هاي دامنه کوه قدم مي‌نهند و نذورات خود را نيز در بعضي مواقع در ميان مردم منطقه توزيع مي‌کنند.

M/116


انتهای پیام/

کد خبر 1386061111