به گزارش ميراث آريا(chtn)، \"ابوالفضل مکرمي‌فر\" رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي با بيان اين مطلب گفت: در سومين فصل کاري هيأت مشترک ايران و فرانسه در کهن دژ، دو کتيبه پهلوي متعلق به دوره ساساني پيدا شد. اين کشف در تشخيص جايگاه فرهنگي نيشابور از اهميت بالايي برخوردار است.

وي افزود: يکي از اين کشفيات، يک شي قطعه سفالي که بر روي آن چهار سطر به خط پهلوي ساساني با سياه قلم نوشته شده که هنوز محتواي آن کتيبه مشخص نيست. وليکن در شناسايي لايه‌هاي تمدني ساساني کهن‌دژ بسيار مهم و تاثير گذار خواهدبود.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي ادامه داد: شي ديگر پلاک يا آويزه‌اي از جنس سنگ صابون يا سنگ هر کاره است که بر روي آن نقش گاو کوهان دار و بز کوهي اسطوره‌اي با مهارت حک شده و بر قاعده آن نيز کتيبه‌اي با خط پهلوي اشکاني و در دوره ساساني نوشته شده است.

مکرمي‌فر بيان کرد: کاوش‌هاش باستان‌شناسي سال جاري با هدف لايه نگاري سمت غربي کهن دژ، گونه شناسي فضاهاي معماري در جبهه جنوبي و با تشخيص باروي شمالي کهندژ که اين برش ها به مثابه آئينه‌اي از تغيير و تحولات در عصر ساساني و در لايه‌هاي سطحي دوران اسلامي تا قرن هفتم است، صورت گرفت.

117


انتهای پیام/

کد خبر 1386082142