وي خاطرنشان کرد: پيش از اين 12 رشته صنايعدستي در قالب بروشور به دوزبان ترجمه شده بود.
اين مقام مسئول همچنين از ساخت فيلم مستند 35 رشته فعال اصفهان خبرداد و افزود: کار فيلم برداري و معرفي صنايعدستي اصفهان به کارگرداني\"علي مهيمن\" انجام شده و در حال حاضر تدوين اين فيلم در دست اجراست.
به گفته وي، قرار است فيلم مستند صنايعدستي با نمايش آثار برتر صنايعدستي اصفهان همراه با نماهنگ در قالب CD و فيلم در اختيار گردشگران و علاقمندان قرار گيرد.
اديب با معرفي رشتههاي جديد صنايعدستي گفت: قدمت فيروزهکوبي به حدود 70 سال قبل ميرسد.
وي تصريح کرد: در آن زمان صنعتگري فيروزهکوبي در دو مرحله عمده زرگري و فيروزهکوبي انجام ميشد.
به گفته وي، در فيروزه کوبي ابتدا زيرساخت موردنظر توسط زرگر ساختهميشود و سپس قطعات فيروزه با لاک مخصوص و به صورت موزائيک روي آن سوار ميشود در پايان کل کار بوسيله سنباده سائيده و صيقل داده ميشود.
وي طلاکوبي و علامت سازي را از ديگر هنرهاي جديد صنايعدستي معرفي شده ذکر کرد و افزود: طلاکوبي و علامتسازي هنر تزيين اجناس فولادي است که در گذشته هاي دور روي يراقآلات و طوقهاي عزاداري صورت ميگرفت.
معاون صنايعدستي سازمان ميراثفرهنگي، صنايعدستي و گردشگري استان اصفهان کاشي معرق و هفت رنگ را از ديگر رشتههاي صنايعدستي دانست و افزود: هنر کاشيسازي يکي از اصليترين صنايعدستي اصفهان است که در اين فرآوردهها ويژگي طرحها و نقشهاي قديمي به خوبي حفظ شده است و حتي امروز هم درخواست کننده بسياري دارد.
وي مليله سازي را نيز يکي از هنرهاي ظريف ايراني دانست و افزود: در مليله سازي رويه آرايي به وسيله مفتولهاي نقره بسيار نازک انجام ميشود.
وي گفت: بدست آوردن مفتول مليله خود داراي مراحل ساخت مختلف است که پس از حديده کردن شمش نقره به مفتولي نازک به صورت نواري شکل به قطر تقريبي يک تا نيم ميلي متر در ميآيد که اين نوار مليله ناميده ميشود.
اديب هنرسوخت را از زمان صفويه دانست و افزود: هنرسوخت اززمان صفويه در ايران وجود داشته است و درآن دوران اين هنر روي جلد قرآن و کتابهاي نفيس خطي کار ميشد.
وي اظهار داشت: در فاصله انقراض سلسله صفويه تا دوره قاجاريه اين هنر به بوته فراموشي سپرده شد و در دوران قاجار نيز جلد قرآن و کتابها را با نقاشي رنگ روغن بصورت گل و بوته اجرا و تزئين ميکردند.
معاون صنايعدستي سازمان ميراثفرهنگي، صنايعدستي و گردشگري استان اصفهان به منبت اشاره کرد و افزود: منبت يعني کنده کاري به وسيله ابزار تيز روي چوب که در اين کار عمدتأ از چوبهاي محکم مانند چوب گردو و گلابي استفاده ميشود.
به گفته وي، منبت کاري به سه دسته منبت مغار، منبت چاقويي و منبت سوزني تقسيم ميشود.
اديب نگارگري يا هنر نقاشي ايراني را نوعي نقاشي ظريف دانست و افزود: بر اساس سوابق تاريخي هنرمندان ايراني طراحي و رنگآميزي چيني را برطبق سليقه و فرهنگ خود تغيير دادهاند و نگارگري امروز ايران حاصل همين دگرگونيها است.
به گفته وي، از جمله مکتبهاي مشهور نگارگري مکاتب عباسي بغداد، مغول، هرات، تبريز و اصفهان را ميتوان نام برد.
وي گفت: نگارگري ايران از نظر موضوع به چند شاخه کلي تقسيم ميشود، که از جمله گل و مرغ، تذهيب، تشعير و بزم و رزم که هر يک مشخصات خاص خود را دارد.
خاطرنشان ميشود؛ اصفهان يکي از مهمترين مراکز نگارگري در ايران است.
114/
انتهای پیام/