انجام مطالعات شهرک‌هاي صنايع دستي در  5 استان کشور

به گزارش ميراث آريا (chtn)،معاون هنرهاي سنتي و صنايع‌دستي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري در گشايش سومين نمايشگاه سراسري صنايع‌دستي در اردبيل با بيان اين مطلب گفت:براي موفقيت حوزه صنايع‌دستي بايد همه به کمک يکديگر وارد اين عرصه شوند در غير اين صورت نه دولت به تنهايي مي تواند در اين عرصه موفق شود و نه هنرمندان مي توانند در اين بخش پيشرفت کنند.

حسين هاتفي فارمد افزود: نخستين دغدغه جدي ما در معاونت صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري موضوع تدوين سند راهبردي صنايع دستي کشور است.

وي با بيان اينکه در حال حاضر بيش از 13 ميليون نفر در عرصه صنايع‌دستي فعال هستند، افزود: همچنين 255 رشته صنايع‌دستي در کشور فعال است و البته 15 رشته منسوخ شده صنايع دستي نيز وجود دارد.

معاون صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي اضافه کرد: يکي از راهکارهاي توسعه صنايع‌دستي در کشور افزايش کيفيت و بازاريابي در اين حوزه است.

هاتفي تاکيد کرد:افرادي که در نمايشگاه‌ها شرکت مي‌کنند بايد با بروشور و کاتالوگ به معرفي صنايع دستي خود بپردازند و البته بايد با بازديد کنندگان به خوبي ارتباط پيدا کنند.

معاون صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي با بيان اينکه برخي از استان‌ها مراکز مرمت شده خود را در اختيار صنايع‌دستي قرار مي‌دهند ،خاطرنشان کرد: بسياري از آثار تاريخي مرمت شده در استان‌ها به بخش صنايع دستي اختصاص مي يايد.

هاتفي فارمد اضافه کرد: مقدمات ايجاد هزار کيوسک يا فضاي فروش صنايع‌دستي در مراکز تاريخي فراهم مي شود و شرکت‌هاي توليد کننده مي‌توانند براي فروش صنايع دستي در مراکز تاريخي اقدام کنند.

وي با بيان اينکه براي افزايش تشويق صادراتي صنايع‌دستي در حال مذاکره هستيم افزود: تا کنون تشويق هاي صادراتي صنايع دستي 3 درصد بوده است که درصدد هستيم آن را به 5 درصد برسانيم.

معاون صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري همچنين تاکيد کرد: استان هاي مرزي اگر در کشورهاي همجوار نمايشگاه برگزار کنند، 50 درصد هزينه نمايشگاه را استان و 50 درصد بقيه را سازمان مرکزي پرداخت مي کند.

هاتفي با اشاره به اينکه در جهت فرهنگ‌سازي نيز گام‌هاي موثري برداشته شده خاطرنشان کرد: وضعيت بخش آموزش صنايع دستي در استان اردبيل نسبت به ساير استان‌ها بهتر است.

وي با تاکيد بر اينکه بايد صنايع‌دستي را به بخش خصوصي واگذار کنيم، افزود: براي سال تحصيلي جديد در تلاش هستيم دانش‌آموزان هنرمند کشور را شناسايي کنيم و در مدارس راهنمايي و دبيرستان با اهداي کارت هنرمندي زمينه گرايش آنها به صنايع دستي را فراهم کنيم.

هاتفي فارمد با بيان اينکه در زمينه حوزه صنايع‌دستي و همچنين پژوهش اقدامات خوبي انجام شده است ،گفت:در نظر داريم که بيشتر از حوزه IT در صنايع دستي استفاده کنيم که از آن جمله مي توان به ايجاد بازارهاي مجازي و همچنين آموزش مجازي اشاه کرد./104

انتهای پیام/

کد خبر 1387052825