وي با اشاره به اينکه براي رشتههايي که در سال پيش اين موفقيت را براي صنايع دستي کسب کردهاند کار چنداني صورت نگرفته است، اظهار داشت: باقي ماندن جلوههاي بومي اين رشتهها کمترين کاري است که ميتوانست صورت گيرد.
اين کارشناس صنايع دستي ادامه داد: دريافت مهر اصالت به معناي ثبت ويژگيهاي اين آثار در يک سازمان بين المللي است اما اين به اين معنا نيست که کسي نميتواند طرحهاي هنرمندان آن را تقليد يا کپيبرداري کند.
محبي زاد با بيان اينکه در کشور ما هنوز قانون مشخصي براي حفظ و حراست از اصالتهاي صنايعدستي و طرحهاي منحصر به فرد وجود ندارد، افزود: تنها اطمينان خاطر براي هنرمندان اين عرصه خلق مجدد آثار ارزشمند را سبب ميشود.
وي تصريح کرد: بحث آموزش بي برنامه در تعدادي از رشتهها که بومي مناطق خاصي از کشور هستند، اصالتها را از ميان برده است اين در حالي است که اصالت نخستين گزينهاي است که در داوريهاي سالاانه اين رشتهها طرف توجه قرار ميگيرد.
اين کارشناس خاطر نشان کرد: تشخيص جايگاه و اهميتي که براي رشتههاي صنايع دستي قائل شدهايم کار مشکلي نيست، تنها کافي است ببينيم براي آثاري که سال گذشته موفق به دريافت اين نشان شدهاند چه کرده ايم که امسال نيز سعي در کسب جايگاه رفيع تر براي صنايع دستي از اين طريق هستيم./111
انتهای پیام/