کشف سکه‌هاي 800 ساله در استان زنجان

به گزارش ميراث آريا(chtn) به نقل از روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي استان زنجان، اين سکه‌ها از يکي از روستاهاي توابع شهرستان زنجان در هنگام حفر کانال در سر راه داخل روستا براي عبور لوله آب آشاميدني به منزلي از درون دو کوزه سفالي نخودي رنگ ساده بدست آمد.

موضوع کشف اتفاقي اين سکه‌ها به يگان حفاظت سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان زنجان اطلاع داده شد و تمامي سکه‌هاي مکشوفه با تشريفات قانوني تحويل سازمان استان شد.

سکه ها براي انجام مطالعات بيشتر در اختيار کارشناس بخش متون و کتيبه هاي اسلامي ،پرستو قاسمي اندرود قرار گرفت. وي سکه ها را مربوط به دوره اتابکان آذربايجان (سلجوقي) و جنس آنها را از مس و به صورت قيچي بر معرفي کرده است.

بر روي سکه‌ها نوشته‌هايي به نام‌هاي جهان پهلوان، قزل ارسلان، ابوبکربن محمد (از پادشاهان اتابکان) و سلطان الاعظم، سلطان المعظم و ملک الاعظم ضرب شده اند.

اتابکان آذربايجان از خاندان مقتدر غلامان ترک سلجوقي بودند که از سال 530 تا 622 هجري قمري بر بخش اران و آذربايجان حکمراني داشتند. آنان مقام اتابکان اعظم سلاطين سلجوقي عراق عجم (غرب ايران) را تحت نظارت خود داشتند. پيش از اين، مجموعه ديگري نيز از سکه هاي اتابکان آذربايجان در1377 در شهر سجاس از توابع شهرستان خدابنده بدست آمده بود.

سکه ها از اسناد و مدارک معتبر دست اول تاريخي محسوب مي شوند و کشف ياد شده شواهدي بر واقع بودن استان زنجان در حوزه حکومتي اتابکان آذربايجان در قرن 6 و اوايل قرن 7 هـ ق است.

مجموعه هاي فوق در اولين موزه که در استان زنجان راه اندازي خواهد شد در معرض نمايش قرار خواهند گرفت./106

انتهای پیام/

کد خبر 1387081923