آغازمرمت آسياب جوجه ابرکوه

به گزارش ميراث آريا(CHTN) به نقل از روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري استان يزد : مرمت اين آسياب دوماه به طول مي انجامد و شامل سبک سازي و اندود کاهگل پشت بام، احياي بخشي از سقفهاي فرو ريخته ، استحکام بخشي از ديواره ها و احياي قسمتهاي تخريب شده ي بنا است.

قدمت آسياب جوجه ابرکوه به دوران قاجار بر مي گردد و از ويژگي هاي آن مي توان به وجود چهار برج در کوشه هاي حصار دور بنا ، تعبيه فضاهاي مربوطه با يک چرخ و سبک معماري زيبا ي آن اشاره کرد.

در شهرستان ابرکوه بيش از 350 اثر شناسايي شده که 95 مورد آن در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده است و 20 آثار شناسايي شده اين شهرستان را آسيابهاي قديمي تشکيل مي دهد که از ميان آسياب هاي معروف شهرستان ابرکوه مي توان به آسياب‌هاي فتح آباد، اردي، اسفند آباد و رئيس آباد اشاره کرد.

گفتني است: آسياب‌هاي آبي از جمله آثار تاريخي استان يزد محسوب مي شوند که معمولا در کنار آبادي ها و بر سر راه قنات ها ساخته شده اند. ساختمان داخلي آسياب داراي چند اتاق جهت استراحت آسيابان و انبار گندمهايي که بايد آرد شود ، است.

هر آسياب داراي قسمت هاي مختلفي است که عمده ترين قسمت آن «تنوره» است که به صورت مخروطي وارونه بوده ، به گونه اي که آب ذخيره شده در آن از روزنه اي کوچک با فشار پره ها ،سنگ آسياب را حرکت مي داد.

قديمي ترين آسياب استان يزد ، آسياب آبي اشکذر است که قدمت آن مربوط به دوران ايلخاني است. همچنين آسياب آِّبي گرمسير تفت هم اکنون فعال است./106


انتهای پیام/

کد خبر 1387090121