صادرات شيشه دست ساز همدان از سفال پيشي گرفت

معاون هنرهاي سنتي و صنايع‌دستي استان همدان در گفتگو با ميراث آريا(CHTN)، با بيان اين مطلب گفت: البته اعلام اين آمار بدون احتساب ميزان صادرات غيررسمي سفال استان است.

احمد جعفرپور ادامه داد: بيش از دو ميليون و 250 هزار دلار از شيشه دست ساز استان همدان تا پايان 9 ماهه نخست امسال به کشورهاي مختلف صادر شده است.

وي با اشاره به اينکه اين در حالي است که مجموع صادرات رسمي سفال استان در حدود دو ميليون و صد هزار دلار است، اظهار داشت: مقايسه اين دو محصول در بخش صادرات رسمي از نظر وزني با ارزش دلاري آن تفاوت‌هاي فاحشي دارد.

معاون هنرهاي سنتي و صنايع‌دستي اين استان تصريح کرد: تا پايان پاييز سال جاري يک هزار و 364 تن از سفال استان به ديگر کشورها صادر شد و اين در حالي است که نزديک به 600 تن از توليدات شيشه دست ساز در اين مدت صادر شده است.

جعفرپور با بيان اينکه عمده صادرات رسمي سفال همدان به کشورهاي عراق، کويت، قطر، هلند، فرانسه، انگلستان و آلمان بوده است، گفت: صادرات در اين بخش به طور مستقيم از گمرک استان همدان انجام شده است.

وي همچنين کشور عراق را مقصد اصلي صادرات شيشه دست ساز استان دانست و خاطرنشان کرد: بازار فروش اين محصول در کشور عراق به بهترين شکل ممکن است و در چند سال اخير تنها ميزبان اين توليدات از استان همدان بوده است.

احمد جعفرپور با تأکيد بر اينکه تمامي صادرات توليدات شيشه دست ساز استان همدان به طور مستقيم انجام مي‌‌شود، افزود: اين در حالي است که بخش عمده صادرات سفال همدان به صورت غيررسمي انجام مي‌شود.

معاون هنرهاي سنتي و صنايع‌دستي همدان خاطرنشان کرد: مجموع صادرات رسمي و غيررسمي سفال در 9 ماهه گذشته برابر با 10 ميليون و 500 هزار دلار است.

وي يادآور شد: کشورهاي ترکيه، عراق، هلند، ايتاليا، آمريکا و کويت مقصد اصلي صادرات غيررسمي اين محصول از گمرک استان‌هاي تهران و کردستان است./111

انتهای پیام/

کد خبر 1387102143