انتخاب ظرف سفالي آذربايجان غربي به عنوان نماد

رئيس سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري استان آذربايجان غربي با بيان اين مطلب به ميراث آريا(chtn)،گفت: اين ظرف سفالين که تصوير شکار گوزني توسط يک شاهين بر روي آن ترسيم شده است ، در سال 85 از تپه قپان شاهين دژ کشف شده ،ضمن انتخاب به عنوان نماد اين گردهمايي بر روي پوستر رسمي همايش مذکور به چاپ رسيده بود .

محمد اشتري افزود: شاهين ترسيم شده بر روي اين ظرف نمادي از ملت ايران و گوزن نشان‌دهنده خليج فارس بوده و معرف تسلط ايرانيان بر اين آبراه تاريخي و استراتژيک است که در حاشيه اين همايش به همراه تعداد ديگري از ظروف مکشوفه از اين تپه باستاني به نمايش در آمد.

وي تصريح کرد: اين کاسه سفالي زرين فام با 6 سانتيمتر ارتفاع و22 سانتيمتر قطر متعلق به قرون سه و چهار هجري قمري بوده و کتيبه اي به خط کوفي با مضمون آرزوي يمن و برکت براي صاحب ظرف بر روي آن مشاهده مي‌شود.

ياد آور مي‌شود؛ تپه قپان محوطه تاريخي وسيعي است که در چهار خيابان اصلي شهر شاهين دژ محاط شده و به عقيده کارشناسان در ترسيم تصاوير اين ظرف تاريخي از نام شهر شاهين دژ(صائين دژ يا قلعه عقاب که در شهر هاي ساساني ،نوشته مهر الزمان نعمان به آن اشاره شده ) الهام گرفته شده است./104



انتهای پیام/

کد خبر 138711039