خلاء صنايع دستي قابل چشم پوشي نيست

به گزارش ميراث آريا(CHTN)، نماينده آمل و لاهيجان در مجلس شوراي اسلامي ضمن بيان اين مطلب گفت: در گذشته هنرهاي سنتي مازندران با توجه به شرايط بومي و منطقه‌اي توليد شده و چند منظوره بودند.

عزت الله يوسفيان با اشاره به کارايي مختلف صنايع‌دستي مازندران تصريح کرد: در قديم تمام خانواده‌ها با نمد مالي و حصير بافي آشنا بودند و به هر خانه که وارد مي‌شديد در زمستان کف پوش نمد و در تابستان حصير داشتند.

وي انتخاب اين کف پوش‌ها را داراي دلايل علمي و پزشکي دانست و اظهار داشت: نمد زير اندازي از پشم و بسيار گرم است با پهن کردن آن رطوبت کف خانه که در مازندران زياد است تقريباً از بين مي‌رود و حصير هم زير اندازي خنک است که در تابستان خانه را از هر وسيله خنک کننده بي‌نياز مي‌کند.

اين نماينده، مقرون به صرفه نبودن توليدات صنايع‌دستي را درمقابل توليدات ماشيني بارزترين دليل اين مشکلات عنوان کرد و گفت: صرف هزينه و وقت زياد براي توليد نمد در کنار بازار کمرنگ اين توليدات، بازار فرش ماشيني را رونق بخشيده است.

وي ادامه داد: در حال حاضر تعداد نمدمالان استان مازندران، بسيار انگشت شمار است اين در حالي است که براي احياي آن بايد در کنار آموزش به جوانان، مواد ارزان در اختيارشان گذاشت و بازار فروش ايجاد کرد.

يوسفيان افزود: حمايت نمايندگان مجلس پيرو حمايت‌هاي دولت و امکاناتي که در اختيارشان قرار مي‌گيرد است در غير اين صورت خودشان به تنهايي امکانات و شرايطي براي حمايت ندارد./111

انتهای پیام/

کد خبر 1387112623