تمامي هنرها در آستانه عاشورا شکوفا شدند

به گزارش ميراث آريا (chtn)، سخنگوي دولت در مراسم ثبت ملي تعزيه و آيين‌هاي عاشورايي ضمن بيان اين مطلب افزود: در طول تاريخ همه ذوق و توان انسان‌ها در تجلي و بروز يک چنين صحنه‌اي از کمال به منصه بروز رسيد و تمامي هنرها وقتي به آستانه عاشورا رسيدند شکوفا شدند.

غلامحسين الهام در ادامه خاطرنشان کرد: انسان‌ها براساس فطرت خويش کمال جو و حق طلبند و عاشورا صحنه بروز خلاقيت هنر و استعدادهاي ژرف انساني در اين عرصه است.

وزير دادگستري با اشاره به اينکه هنر عاشورايي يکي از زيباترين هنرها به شمار مي‌آيد اظهار داشت: در شعر،نقاشي، تعزيه، روضه خواني و مديحه سرايي و همه عرصه هايي که دلها را به هم پيوند داده عاشورا حضور دارد.

وي با بيان اينکه عاشورا نماد اشک يعني سوز دل است تصريح کرد: آه سخت دردمندان که بر آتش برگرفته و از هيمنه ظالمان فرو مي ريزد، چون ابراهيم بهشت توجيه و رستگاري را نشان مي‌دهد.

سخنگوي دولت اضافه کرد: کربلا يک خاک نيست تربت مقدسي است که مسجد هميشه تاريخ است يعني خون حسين(ع) و ياران او و عاشورا مسجد و سجده گاه انسان‌هاي پاک و وارسته است.

وي با بيان اينکه هم انديشمندان براي تحليل اين واقعه کوتاه و پيچيده همه ظرفيت خود را بکار گرفته‌اند تصريح کرد: همه وجود انسان در عاشورا متبلور مي‌شود چرا که همه به دنبال انسان کاملي نظير حسيني (ع) طواف مي‌کنند.

اين مقام مسئول در دادگستري ادامه داد: اين معيار حق و باطل يعني کمال انسان در طول تاريخ باقي بوده است زيرا کمال انسان‌ها در نسبت آنها با عاشورا تعريف مي‌شود بر اين اساس اگر انساني اين همه کمال را مي‌بيند و مي‌پرستد بر حق است و کسي که دوري مي‌کند باطل است.

وي در ادامه تاکيد کرد: بر اين اساس ما در زمان و زميني هستيم که بر معيار عاشورا عشق مي‌ورزيم مهر و محبت را متجلي کرده و اشک مي‌ريزيم همدلي و همراهي مي‌کنيم و با بي عدالتي گلاويز مي‌شويم چون عاشورايي هستيم.

الهام اضافه کرد: کساني را که نمادهاي عاشورا را در صورت هنر و موسيقي و شعر و هنر جاودانه مي‌کنند تا اندکي از آن رسم ديرينه را بازخواني کنند تکريم مي‌کنيم.

وي در پايان گفت: کساني که در ثبت ملي اين هنر ايراني ايثار، اخلاص، کمال و حقيقت جويي را در دلهاي عاشق لانه داده‌اند تکريم مي‌کنيم./118

انتهای پیام/

کد خبر 1387112640