ساخت کوره‌هاي پخت آجر در محدوده تاريخي آران و بيدگل

مديرعامل انجمن دوستداران آثار تاريخي و مفاخر نوش آباد در گفت و گو با ميراث آريا(chtn) ضمن بيان اين مطلب افزود: چندي پيش فرماندار و بخشدار مرکزي آران و بيدگل مجوز ساخت کوره‌هاي پخت آجر (فخاري) را در کوير شهرآران و بيدگل صادر کرد.

حميد انصاري فر در ادامه خاطرنشان کرد: متأسفانه سايت‌ها و محوطه‌هاي تاريخي که هنوز مورد کاوش قرار نگرفته و داده‌هاي علمي آنها بدست نيامده مورد خطر قرار گرفته‌اند.

اين فعال ميراث فرهنگي با شاره به اين که انتقال کوره‌هاي آجرپزي به منطقه براي استفاده از خاک کوير انجام شده اظهارداشت: متأسفانه اقدامات غير کارشناسانه فرمانداري باعث به هم ريختن بافت طبيعي و از بين رفتن سکوت و آرامش خاص کوير شهرآران و بيدگل شده است.

وي با بيان اين که اقدامات مورد اشاره بدون نظر مسوولان ميراث فرهنگي صورت گرفته است تصريح کرد: براساس جلسات صورت گرفته قرار شد بخشدار مرکزي آران و بيدگل از اداره ها و نهادهاي مربوطه استعلام کند.

مديرعامل انجمن دوستداران آثار تاريخي و مفاخر نوش آباد گفت: اميدواريم مقامات مسوول به منظور تأمين آجر شهرستان و نيز به منظور دور شدن خطر تخريب آثار تاريخي هرچه سريع تر دستور توقف عمليات شهرک صنعتي را صادر کنند تا با رايزني‌ها و بررسي‌هاي کارشناسي بيشتر مکان شهرک صنعتي به مکان ديگري انتقال يابد.

انصاري‌فر ادامه داد: براساس قانون هرگونه دخل و تصرف در محوطه‌ آثار ملي از اختيارات سازمان ميراث فرهنگي بوده و پيش از واگذاري زمين و ساخت سوله مي‌بايست نهاد صادر کننده به صورت رسمي با سازمان ميراث فرهنگي مکاتبه و سپس اقدام به صدور مجوز کند.

وي اضافه کرد: با احداث سوله‌هاي صنعتي، آثار ثبتي موجود در شهرستان آران و بيدگل‌هم چون قلع شجاع آباد، بقعه فيض آباد، محوطه تاريخي فيض آباد، تپه تاريخي مرزن آباد، قلعه تقي آباد و نيز رشته قنات‌هاي به جا مانده از دوران گذشته در معرض خطر قرار مي‌گيرند.

انصاري فر با بيان اين‌که برداشت بي‌رويه خاک منطقه با اعماق زياد و نابود کردن منابع طبيعي و مشکلات زيست محيطي بخش ديگري از عوارض موجود خواهد بود اظهارداشت: بديهي است اين جريان مي‌تواند شروع يک فرايند تخريبي بوده و در صورت عدم به موقع تجديد نظر در اين تصميم غير‌کارشناسانه عواقب بيشتري در انتظار باشد.

خاطرنشان مي‌شود قلاع شجاع آباد به شماره10257 و تاريخ1/7/82 بقعه فيض آباد به شماره 7670 در تاريخ 10/3/81 محوطه تاريخي فيض آباد به شماره 13596تاريخ 2/7/84 تپه تاريخي مرزن آباد به شماره 12230تاريخ 15/3/84 قلعه تقي آباد به شماره 16210تاريخ 2/2/85 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده اند./118

انتهای پیام/

کد خبر 1387122650