وي با تاکيد بر اينکه خطاي انساني هرگز به صفر نخواهد رسيد، افزود: بايد راه و وسيله نقليه را ايمن کنيم تا تلفات و ضايعات ناشي از خطاي انساني را به حداقل برسانيم. در کشور ما در تصادفات به اندازهاي که روي عامل انساني تکيه مي شود، به راه و وسيله نقليه تاکيد نميشود و به همين دليل آموزش و فرهنگ سازي نيز آن چنان که بايد تاثيرگذار نبوده و نيست.
وي گفت: در بخش عامل انساني به جهت ضعف قوانين و مقررات يا ناکارآمدي آنها، رفتارهاي کم خطر با مشکل نهادينه مي شود و عمدتا رانندگان ما رفتارهاي پرخطر را بيشتر مي طلبند.
هاشمي تاکيد کرد: در کشور ما در حوزه وسيله نقليه سياستگذار، توليد کننده و تاييد کننده از يک خانوار هستند و آن هم وزارت صنايع است به همين دليل ارتقايي در ايمني و کيفيت وسايل نقليه مشاهده نميکنيم.
وي ادامه داد: با توجه به ملاحظاتي که در تعرفه هاي گمرکي و مالياتي خودروهاي وارداتي وجود دارد، عامه مردم متقاضي خريد خودروهاي داخلي هستند و پول را به حساب ريخته و منتظر دريافت خودرو مي شوند. در صورتي که در هيچ جاي دنيا چنين اتفاقي نمي افتد. به همين دليل خودرو سازان ما از اين رانت استفاده کرده و به فکر ارتقاي کيفيت نيستند .
وي با اشاره به برگزاري نخستين کنفرانس بين المللي ايمني راه، از سوي کانون اتومبيلراني و جهانگردي گفت: اين همايش ها و سمينارها بسيار خوب است اما افسوس خروجي اين کنفرانسها در دبيرخانه هاي آن بايگاني مي شود.
وي با اشاره به نبود ايمني در حمل و نقل کشور افزود: ايمني در کشور ما در بحث حمل و نقل ترافيک وضعيت مناسبي ندارد. در سال 86 با تمرکز عملياتي پليسي، راهداري و هلال احمر و اورژانس موجب شد تا آمار متوفيان 17 درصد کاهش يابد. اما اين کار، اقدام پايدار و ريشه داري نبود و انتظار هم اين بود که در سال 87 ما در اين زمينه 2 درصد هم رشد داشته باشيم. اين اقدامات ممکن است که مقطعي جواب بدهد اما به صورت پايدار جواب نخواهد داد.
سرهنگ هاشمي خاطرنشان کرد: بايد ايمني را جدي بگيريم که اين مسائل به اراده و نگاه مسئولان مملکتي به خصوص نمايندگان مجلس و دولتمردان بر مي گردد./105
انتهای پیام/