ردپاي سکه‌هاي ساساني و عرب ساساني در چين

به گزارش ميراث آريا(chtn) تسومورا ماکيکو در اين نشست با اشاره به اينکه در سده‌هاي پنجم و هشتم ميلادي ارتباطات فرهنگي بسيار زيادي از شرق تا غرب سرزمين‌هاي وسيع اوراسيا وجود داشت افزود: در اين ميان، چين آثار باستاني حائز اهميت متعلق به نيمه غربي سرزمين‌هاي وسيعي اوراسيا را در خود جاي داده است.

به گفته اين فارغ‌التحصيل رشته تاريخ هنر در دانشگاه توکيو؛ در همين زمان، امپراطوري بزرگ ساساني قدرت خود را در خاورميانه پايه‌گذاري کرد و آثار زيادي از اين دوره از چين و مناطق ديگر به دست آمد.

اين متخصص سکه‌هاي تاريخي خاطرنشان کرد: تاکنون تعداد اندکي سکه ساساني و عرب ساساني از چين گزارش شده که مانند سکه‌هاي مکشوفه غرب آسيا از گورستان‌ها به دست آمده‌اند.

وي ادامه داد: اين سکه‌ها به عنوان تزئين و گردنبند به همراه اشخاص دفن شده بودند. تعدادي سکه نيز از پي بناي يک برج_معبد به دست آمد که ارتباط زيادي با اجراي مراسم مذهبي خاص دارد.

تسومورا ماکيکو با بيان اينکه در سال 1959 گنجينه \"اوچيا\" واقع در استان \"شين جيانگ\" چين در يک جاده کوهستاني و از شکاف يک صخره کشف شد تصريح کرد: اين گنجينه داراي 900 سکه قديمي و تعدادي شمش طلا بود و از آنجاکه الياف پارچه و نخ در برخي ازسکه‌ها فرو رفته بود مي‌توان گفت که احتمالاً درون پارچه پيچيده شده بودند.

به گفته امين اموال موزه شرق باستاني توکيو؛ اين گنجينه تقريباً ناشناخته ماند تا زماني که با همکاري موزه \"شين جيانگ اويغور\" تحقيقاتي را بر روي اين مجموعه ارزشمند انجام دادم که نتايج رسمي آن در سال 2003 منتشر شد.

وي اضافه کرد: از آن جاکه هيچ سازه‌ معماري در اطراف اين گنجينه پيدا نشد مي‌توان گفت که در دوره \"تانگ\" سفرهاي تجاري در آسياي مرکزي انجام مي‌شده و احتمالاً تاجران، اين سکه‌هاي نقره و شمش‌هاي طلا را براي داد و ستد به همراه داشتند که در راه دچار حمله راهزنان شده و ناچار به پنهان کردن آن در شکاف صخره شده‌اند.

اين کارشناس تعداد سکه‌هاي اين گنجينه ارزشمند را 918 عدد شامل 771 سکه کامل، 117 سکه ناقص و 30 قطعه خرده سکه اعلام کرد و گفت: با روشن شدن جزئيات اين مطالعه، نکات جديدي از سکه‌هاي نقره ساساني و عرب ساساني روشن شد.

ماکيکو با اشاره به وضعيت بسيار نامناسب اين سکه ها اظهار داشت: بيشتر اين آثار زنگار گرفته و به هم چسبيده بودند. وزن اين سکه‌ها روي هم پيش از پاکسازي 2/3510 گرم بود که پس از جداسازي ميانگين وزن سکه‌هاي نقره دراخما 8/3- 2/4 گرم بود.

موزه‌دار و امين اموال موزه شرق باستاني توکيو درباره سکه‌هاي \"اوچيا\" گفت: از آنجا که تمام سکه‌هاي داراي تصوير و نقش الزاماً داراي نشانه‌هاي خراشيدگي نيستند شايد بتوان گفت که عادت ايجاد خراش روي سکه مخصوص مردمان آن دوره بوده است./118

انتهای پیام/

کد خبر 1388121229