وي در جمع نمايندگان وزارت امورخارجه به لزوم انجام تبليغات در حوزه گردشگري به عنوان يکي از موثرترين راههاي معرفي ظرفيتهاي گردشگري کشور اشاره داشت و افزود: پيش از اين اقلام تبليغاتي بسياري در راستاي معرفي منابع تاريخي و طبيعي ايران توليد شده بود که برخوردار از استانداردهاي جهاني نبودند.
موسوي ادامه داد: از مواردي که هم اکنون در دفتر بازاريابي و تبليغات معاونت گردشگري در دست انجام است استانداردسازي اقلام تبليغاتي است؛ چراکه تنها ارسال اين اقلام به سفارتخانههاي جمهوري اسلامي ايران پاسخگوي نيازهاي تبليغاتي ما نيست، بلکه اين اقلام بايد نياز مخاطبان را پاسخ دهد.
وي همچنين بيان داشت: پيشنهاد ميشود سفارتخانههاي جمهوري اسلامي ايران در کشورهاي مختلف سازمان ميراثفرهنگي را در جريان برپايي هرگونه نمايشگاه در حوزههاي مختلف بازرگاني، پزشکي و ... در کشور حوزه کاري خود قرار دهند تا بخش خصوصي گردشگري بتواند در اين نمايشگاهها شرکت کنند، چراکه گردشگري صنعتي فرابخشي است و تمامي حوزهها را در بر ميگيرد.
اين مقام مسئول در معاونت گردشگري سازمان ميراثفرهنگي، صنايعدستي و گردشگري خاطرنشان کرد: حضور بخش خصوصي در اين نمايشگاهها ابزاري مفيد براي معرفي ايران به شمار ميرود.
موسوي در بخشي ديگر تبليغات منفي عليه ايران را از موانع توسعه گردشگري کشور برشمرد و متذکر شد: در صنعت گردشگري تبليغات منفي به هيچ وجه در توسعه اين صنعت موثر نيست؛ اين درحالي است که تبليغات منفي عليه جمهوري اسلامي ايران در سطح جهاني انجام ميشود که موجب ايجاد موج منفي نسبت به ايران در ذهن بسياري از مردم دنيا شده است.
وي اضافه کرد: تبليغات منفي به اين دليل نيست که ايران نا امن است، بلکه از آنجا صورت ميگيرد که ورود گردشگر به ايران و دريافت اينکه ايران کشوري امن است بسياري از نقشههاي دشمنان را که هدفي جز مخدوش کردن چهره ايران در سطح جهاني ندارند را بر هم ميزند.
موسوي خنثي کردن اين موج منفي را وظيفه نمايندگان وزارت امور خارجه ايران در ساير کشورهاي دنيا عنوان کرد و افزود: اين افراد بايد تلاش داشته باشد در راستاي معرفي ايران و امنيت موجود در کشور گام بردارد.
معرفي موزههاي کشور از ديگر موارد مورد اشاره موسوي بود و وي در اين باره گفت: تا پيش از اين از ظرفيت موزهها چندان استفاده نميشد؛ به عنوان مثال موزه ملي که بزرگترين موزه کشور است به مردابي تبديل شده بود و از ظرفيتهاي آن در راستاي معرفي فرهنگ و تمدن کشور بهرهاي برده نميشد، اين درحالي است که در چند ماهه اخير اين موزه به عنوان ظرفيتي فرهنگي به منظور معرفي کشور مورد توجه قرار گرفته است.
وي اظهار داشت: کارشناسان وزارت امورخارجه همچنين بايد در زمينه تبليغات و معرفي موزههاي کشور نيز فعاليت کنند و زمينه برپايي نمايشگاههاي آثار ايراني در موزههاي خارج از کشور و به عکس را فراهم آورند.
معاون گردشگري سازمان ميراثفرهنگي، صنايعدستي و گردشگري خاطرنشان کرد: تمامي اين موارد از دغدغههاي ما است و هيچکس جز کارشناسان سفارتخانههاي جمهوري اسلامي ايران که سفيران ايران در کشورهاي ديگر به شمار ميروند نميتوانند آنها را برطرف کنند.
وي متذکر شد: توسعه گردشگري، جذب گردشگر و هتلدار به عهده بخش خصوصي است و سازمان ميراثفرهنگي، صنايعدستي و گردشگري در اين حوزه تنها سياستگذار است و نقش حاکميتي دارد تا سرمايهگذار بتواند از ظرفيتهاي موجود بهره لازم را ببرد.
موسوي همچنين به ظرفيت ايران در حوزه گردشگري سلامت اشاره کرد و بيان داشت: در اين حوزه تفاهمنامهاي را با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي بستهايم و به زودي نرخهاي درماني خود را به سفارتخانهها اعلام ميکنيم.
وي تصريح کرد: هم اکنون شيراز، تبريز و مشهد در حوزه گردشگري سلامت خيلي خوب کار ميکنند، اما گلايه دارند افرادي که به ايران ميآيند بدون برنامهريزي و هماهنگي است و به عبارتي مشخص نيست از طريق چه واسطهاي به کشور وارد ميشوند
هتلداري نيز از ديگر مواردي بود که موسوي به آن اشاره داشت و افزود: خدمات هتلي بسيار ضعيف است چراکه در ساليان گذشته بحث هتلداري خيلي جدي گرفته نشده است، اما هم اکنون بحث آموزش، نرخگذاري و درجهبندي هتلها در دستور کار قرار داده شده است تا با رسيدن به شريط ايدهآل بتوانيم گامي در راستاي پاسخگويي به نياز گردشگران برداريم.
/115
انتهای پیام/