مسجد ميرزايي زنجان، کانون توجه مرمتگران

مدير کل ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري استان زنجان با بيان مطلب فوق به ميراث آريا(chtn) گفت:طي اين مدت يکي از ديوارهاي شبستان زنانه مسجد از بين رفته بود که احيا شد.

امير الهي افزود:کار بر روي تزئينات آجري دور تا دور داخل شبستان از ديگر اقدامات انجام گرفته توسط اداره کل ميراث فرهنگي استان زنجان طي اين فاز مرمتي در مسجد ميرزايي است.

وي خاطرنشان کرد:همچنين ضلع غربي ديوار مسجد که از بيرون از بين رفته بود،ايزوگام و کاشي‌هاي محراب مورد مرمت قرار گرفت.

اين مقام مسئول در اداره کل ميراث فرهنگي استان زنجان تصريح کرد:از ديگر اقدامات انجام گرفته مي‌توان به اصلاح حله چيني دور حياط مرکزي و کف سازي حياط اشاره کرد.

مدير کل ميراث فرهنگي استان زنجان يادآور شد:اين پروژه در حال حاضر از70 درصد پيشرفت فيزيکي برخوردار است و اميدواريم مرمت اين مسجد تاريخي تا پايان تيرماه به اتمام برسد.

لازم به ذکر است،مسجد ميرزايي معروف به مسجد چهار محرابه از قديمي ترين بناهاي مذهبي شهرستان زنجان است که در داخل شهر و در بازار پايين شهر زنجان (محله چاقوسازها) قرار گرفته است.

بناي اصلي اين مسجد که از نوع چهل ستوني است ، به دوران پس از حمله تيمور گورکاني و قرن نهم هجري قمري تعلق دارد . اين مسجد بعدها در اواسط دوره قاجار به فرمان ميرزا ابوالقاسم مجتهد معروف به ميرزا تجديد بنا شد و به نام مسجد ميرزايي معروف شد.
/117

انتهای پیام/

کد خبر 1389040835