تپه اشرف اصفهان بزرگ‌ترين سايت موزه کشور مي‌شود

به گزارش ميراث آريا(CHTN)، اسفنديار حيدري‌پور در همايش يک روزه دستاوردهاي کاوش باستان شناسي تپه اشرف اصفهان از 50 فصل کاوش در اين تپه خبر داد و افزود: اين کاوش‌ها و مطالعات باستان شناسي حدود 10 سال به طول مي‌انجامد و از طرف ديگر سايت موزه نيز شرايط خاص خود را دارد.

وي نخستين پشتوانه اداره کل ميراث فرهنگي اصفهان در زمينه کاوش‌هاي اين تپه باستاني را مصوبات سفر هيأت دولت در مورد آزاد سازي حريم تپه و احداث يک سايت موزه دانست و تصريح کرد: در اين زمينه يک قرار داد 300 ميليون توماني با محيط زيست دانشگاه تهران به منظور استفاده از داده‌هاي ماهواره‌اي بسته شد.

مدير کل ميراث فرهنگي اين استان همچنين دومين پشتوانه اين اداره کل را کمک‌هاي مديريت استان از محل بودجه‌هاي فرهنگي دانست.

احمد خوشنويس رئيس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي کشور نيز گفت: مديريت نادرست شهري موجب نابودي قسمتي از تپه اشرف شده است.

وي اظهار داشت: رشد و توسعه شهري در سال‌هاي گذشته و خيابان‌کشي‌هاي بي‌ملاحظه و اقدامات ماموران شهرداري در دفن و انباشت زباله روي اين تپه و اطراف آن سبب نابودي قسمت اعظمي از تپه اشرف شده است.

رئيس پژوهشگاه اين سازمان با اشاره به اينکه شهر اصفهان قابليت‌هاي بي‌نظيري از تاريخ، فرهنگ و تمدن را در دل خود جاي داده است گفت: استفاده بهينه از قابليت‌هاي شهر اصفهان وضعيت کشور را در توسعه صنعت گردشگري متحول مي‌کند و تپه باستاني اشرف نمونه‌اي ارزشمند از يک اثر تاريخي فاخر براي جذب توريست به ايران است.

خوشنويس بيان داشت: مديران شهري به علت نداشتن اطلاع کافي از قابليت‌هاي اين تپه، مجوز برپايي سيرک ايتاليايي‌ها را در کنار اين تپه صادر کردند.

وي با اشاره به اينکه نبود شناخت و نداشتن اطلاع کافي از ارزش‌هاي والاي فرهنگي و تاريخي يکي از تهديدها و موانع کار براي احيا و حراست از ميراث فرهنگي محسوب مي‌شود، تصريح کرد: معمولاً توسعه مانع اساسي براي فرهنگ به شمار مي‌رود و بارها ديده شده که تاريخ يک مرز و بوم با توسعه شهري از ميان رفته است.

مدير پژوهشگاه سازمان يادآور شد: اصفهان با وجود آنکه شهري صنعتي است ولي به دليل دارا بودن آثار تاريخي حتي از دوره اشکانيان مي‌تواند به عنوان يک شهر توريستي به تمامي مردم جهان معرفي شود.

رئيس شوراي باستان‌شناسي کشور گفت: بايد در برنامه پنج ساله بودجه‌اي مناسب براي تبديل تپه اشرف به سايت موزه کشور در نظر گرفته شود.

وي بيان داشت: مردم اصفهان و شناخت آن‌ها از ميراث فرهنگي فرصت مغتنمي براي آثار تاريخي به شمار مي‌رود و همراهي و مشارکت مردم کمک شاياني در جهت حفظ اين اثر تاريخي دارد.

خوشنويس با اشاره به اينکه سرما، گرما، بارش و گرد و غبار در حين عمليات حفاري در تپه اشرف مشکل ايجاد مي‌کند، اظهار داشت: بايد پوششي مناسب براي راحتي کار باستان شناسان در تپه اشرف فراهم آيد تا در سال‌هاي آينده يکي از بهترين سايت موزه‌هاي دنيا روي اين تپه ايجاد شود.

وي ادامه داد: يکي از ضعف‌هاي حفاري در آثار تاريخي اين است که اشياء، سفال‌ها و استخوان‌هاي به دست آمده از کاوش‌ها را به موزه منتقل مي‌کنند و به اين ترتيب ارتباط اشيا با يکديگر ديده نمي‌شود ولي ما در نظر داريم تمام اشياي به دست آمده از تپه اشرف را با ايجاد سايت موزه در خود اين تپه به نمايش در آوريم.

خوشنويس ابراز اميدواري کرد با همراهي و مشارکت مردم و تعامل دستگاه‌هاي اجرايي اعم از مديران استان و مديران شهري، شاهد زيبايي‌ها و شکوه گذشته در اصفهان باشيم.

عليرضا جعفري‌زند سرپرست هيأت حفاري تپه اشرف نيز در خصوص اين تپه گفت: در فصل نخست و دوم کاوش‌ها در تپه اشرف، 12 هزار قطعه سفال و سکه به دست آمده است.

وي با بيان اينکه تپه اشرف، يگانه تپه تاريخي اين شهر کهن به شمار مي‌رود که در سال‌هاي گذشته کمتر به اين اثر تاريخي فاخر توجه شده است، اظهار داشت: تا يک سال گذشته هيچ‌گاه کاوش علمي روي اين اثر تاريخي صورت نگرفته بود و فقط در سال 1366 و سال 1381 صحبت‌هاي کمي در خصوص تپه اشرف به ميان آمد که در چند کتاب يا نشريه به چاپ رسيده بود.

اين مقام مسوول با اشاره به اينکه برخي معتقدند که کهندژ سارويه همان تپه اشرف است، افزود: در تصاويري که در سال 1851 ميلادي در زمان قاجار از اين مکان گرفته شده تپه اشرف و تپه جي به يکديگر متصل شده‌اند که امروز بخش وسيعي از تپه جي از ميان رفته است.

‌سرپرست هيأت حفاري تپه اشرف خاطر نشان کرد: فصل اول کاوش در تپه اشرف از 28 تيرماه سال جاري آغاز شد و 17 باستان‌شناس عمليات پاکسازي و نقشه‌برداري از اين تپه را آغاز کردند.

وي تصريح کرد: در فصل نخست کاوش در تپه اشرف در عمق 270 سانتيمتري سکه‌هاي مربوط به دوره ساساني شناسايي شد.

جعفري زند با تأکيد بر اينکه سکه دوره اول و دوم پادشاهي قباد، سفال اشکاني و سفال‌هاي کاخ اشرف افغان، سکه آبي و سفيد صفوي از نمونه اشياي بي‌نظيري به شمار مي‌رود که تاکنون از اين تپه به دست آمده، افزود: تاکنون 800 متر مکعب از خاک انباشته روي تپه اشرف برداشته شده تا کاوش‌ها به راحتي بيش‌تري انجام شود.

وي با نشان دادن نمايي از تپه اشرف و زباله‌هايي که تا عمق دو متري روي اين تپه دفن شده بود، گفت: در کاوش‌هايي که صورت گرفت، زباله‌هاي بيمارستاني دفن شده توسط ماموران شهرداري را تا عمق 2 متري مي‌توان به خوبي مشاهده کرد.

استاندار اصفهان در ادامه اين همايش گفت: توجه به تپه اشرف به منزله پاسداشت بخشي از هويت ايراني و اسلامي ما است.

عليرضا ذاکر اصفهاني اظهارداشت: متأسفانه در دهه هفتاد با بي توجهي به بخشي از تاريخ ارزشمند کشورمان که از جمله دوره اعتلاي فرهنگ ايران بوده است، بخشي از اين اين تپه تخريب شد.


111/

انتهای پیام/

کد خبر 138911068