به گزارش ميراث آريا(chtn)، به نقل از پايگاه اطلاع رساني دولت، اين سفر به دعوت رسمي «امامعلي رحمان» همتاي تاجيک محمود احمدي نژاد انجام مي‌شود.

قرار است همزمان با سفر رئيس جمهوري کشورمان به جمهوري تاجيکستان ، «خانه ايران» در اين کشور نيز گشايش يابد.

جمهوري اسلامي ايران ، ترکيه ، ترکمنستان، قزاقستان، آلباني ، قرقيزستان، هند ، افغانستان ، مقدونيه ، آذربايجان و تاجيکستان، نخستين روز از فصل بهار را به نام نوروز و عيد ملي آغاز سال نو، جشن مي‌گيرند.

نوروز از آيين‌هاي سنتي مهم در جهان است که حدود 300 ميليون نفر از چين تا تانزانيا آن را جشن مي‌گيرند و اين آيين در فهرست ميراث جهاني به ثبت رسيده است.

تاجيکستان به عنوان يکي از سرزمين هاي حوزه نوروز محسوب مي‌شود و بسياري از مردم اين سرزمين با يک بيت از شاعران اسطوره اي ايران سخن خود را آغاز مي‌کنند.

مردم تاجيکستان همانند ايرانيان قرابت نزديکي با دنياي شعر و شاعري دارند و واقع شدن مقبره رودکي شاعر بزرگ ايراني در اين کشور آنرا به يکي از پايگاه هاي شعر پارسي تبديل کرده است.

ايران و تاجيکستان به لحاظ فرهنگي دو سرزمين نزديک به هم هستند و بسياري از سنت هاي اصيل ايراني همچون جشن نوروز در اين کشور با جديت هرچه بيشتر برگزار مي‌شود و فارس زباناني که به اين کشور سفر مي‌کنند خود را در ديار غربت حس نمي‌کنند.

مردم اين سرزمين که اغلب مسلمان هستند در ايام نوروز مراسم ويژه اي را برگزار مي‌کنند که از جمله آن مي توان به آيين «حوت و بلبل خواني» اشاره کرد که بر گرفته از طبع شاعرانه مردم تاجيکستان است.

احمدي نژاد پيش از اين شهريور ماه سال 90 به تاجيکستان سفر و طي آن نيروگاه «سنگ توده 2» را به عنوان يکي از پروژه هاي ساخته شده توسط متخصصين ايراني در تاجيکستان افتتاح کرده بود.
/104

انتهای پیام/

کد خبر 1391010510