«علي اصغر شعردوست» سفير جمهوري اسلامي ايران درتاجيکستان با بيان اين مطلب در گفت وگو با خبرنگار اعزامي ميراث آريا (chtn) ، در حاشيه مراسم افتتاح خانه ايران در تاجيکستان ، افزود: بعد از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي و اعلام استقلال تاجيکستان، جمهوري اسلامي ايران جزو اولين کشورهايي بود که در سال 1370 با افتتاح سفارت دراين کشور ، استقلال تاجيکستان را به رسميت شناخت.

وي با اشاره به اينکه 20 سال از آغاز روابط سياسي ميان جمهوري اسلامي ايران و تاجيکستان مي گذرد، گفت: برگزاري جشن جهاني نوروز در آغاز دهه سوم روابط سياسي دو کشور ، مي تواند تثبيت کننده روابط ميان ايران و تاجيکستان باشد.

شعردوست افزود : در طول اين 20 سال دو کشور همواره از روابط حسنه اي در حوزه هاي گوناگون اقتصادي، سياسي، فرهنگي، اجتماعي، امنيتي و ديپلماتيک بهره برده اند که در آغاز دهه سوم روابط سياسي ميان دو کشور ، برگزاري جشن جهاني نوروز با حضور رئيس جمهوري اسلامي ايران در حقيقت تثبيت کننده روابط ايران و تاجيکستان است.

وي با اشاره به روابط فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و سياسي بين دو کشور در طول 20 سال گذشته ادامه داد: ايران و تاجيکستان در طول اين 20 سال بايکديگر رابطه بسيار منسجم و مناسبي داشته اند به گونه اي که روساي جمهوري اسلامي ايران در طول 20 سال گذشته هشت بار به اين کشور سفر کرده اند و امامعلي رحمان رئيس جمهور تاجيکستان نيز تا کنون 13 سفر به ايران داشته است.

شعردوست با بيان اين که روابط بين دو کشور در دولت نهم و دهم تا حد بسيار زيادي تقويت شده است ، خاطر نشان کرد: از سال 84 تا کنون رئيس جمهور اسلامي ايران پنج بار به تاجيکستان سفر کرده و اکنون در آغاز دهه سوم برقراري روابط سياسي بين دو کشور در ششمين سفر رسمي رئيس جمهور به تاجيکستان مراسم جشن جهاني نوروز نيز در کشور مسلمان و فارسي زبان تاجيکستان بر گزار خواهد شد.

سفير جمهوري اسلامي ايران افزود: به طور حتم برگزاري اين جشن مي تواند تثبيت کننده روابط سياسي و ديپلماتيک بين دو کشور ايران و تاجيکستان که داراي مشترکات فرهنگي بسيار زياد از جمله زبان فارسي هستند ، باشد.

وي با اشاره به حضور سران برخي ديگر از کشورهاي منطقه در اين جشن يادآور شد: حضور جمهوري اسلامي ايران درمراسم جشن جهاني نوروز مي تواند به تقويت جايگاه ايران در سطح منطقه نيز کمک فراواني بکند.

به گزارش خبرگزاري ميراث آريا ، مقام معظم رهبري در ديدار با سران کشورهاي شرکت کننده در نخستين جشن جهاني نوروز در تهران ، بر لزوم استفاده از ظرفيت‌هاي نوروز به منظور همگرايي و همبستگي دولت ها و ملت هاي حوزه تمدن نوروز تاکيد فرمودند و از اين رو سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به نمايندگي از دولت جمهوري اسلامي ايران با ظرفيت‌ها و قابليت‌هاي فراوان فرهنگي در سومين جشن جهاني نوروز شرکت کرده است .
/108

انتهای پیام/

کد خبر 1391010640