مساجد جامع تاريخي روستاهاي فردوس مرمت مي‌شود

به گزارش ميراث آريا(chtn)، «کاظم شبنم‌زاده» گفت: اصالت تاريخي هر روستا بر اساس بناهاي تاريخي آن مشخص مي‌شود و مسجد به ‌عنوان محلي براي برگزاري مناسبت‌هاي مختلف از ديرباز جايگاه خود را حفظ کرده است.

وي با بيان اين که قدمت اين مساجد به اوايل دوره قاجاريه برمي‌گردد و گونه‌اي از معماري روستايي است که به سبب قدمت نياز به مرمت دارد، افزود: در اين طرح مساجد جامع روستاهاي برون، فتح‌آباد و مهويد از محل اعتبارات ملي مرمت مي‌شوند.

شبنم‌زاده تصريح کرد: مسجد جامع روستاي برون از جمله مساجدي است که بدون تزئينات خاص داراي يک ايوان در ضلع غربي و شبستان مسقف در ضلع شمالي است و با توجه به فرم ستون‌ها و قوس، متعلق به اواخر دوره صفويه است.

رئيس ميراث فرهنگي فردوس تصريح کرد: ضلع جنوبي مسجد جامع برون داراي رواقي است که در زلزله سال 47 تخريب شد و پس از آن اقداماتي براي مرمت و بازسازي مسجد توسط اهالي روستاي برون صورت گرفت. اين مسجد در مقايسه با مساجد جامع روستاهاي مهويد و فتح‌آباد از قدمت بيشتري برخوردار است.

شبنم‌زاده افزود: مسجد جامع روستاي مهويد نيز در بافت قديمي روستا واقع شده و از جمله مساجد شبستاني است و داراي يک شبستان و يک ايوان در ضلع شمالي است و فرم مسجد به سبب قرارگيري ايوان و شبستان در پلان، درخور تامل است و از گونه‌هاي خوب معماري روستايي به شمار مي‌آيد.

وي درباره مسجد جامع روستاي فتح‌آباد نيز يادآور شد: اين مسجد در مرکز روستا قرار دارد و اکثر مناسبت‌هاي مذهبي مردم روستا در آن انجام مي‌شود.
ب/122

انتهای پیام/

کد خبر 1391032272