تبیین راهبردهای توسعه حوزه 4گانه میراث فرهنگی اردبیل در برنامه ششم توسعه

راهبردهای توسعه میراث فرهنگی، صنایع دستی، گردشگری و سرمایه گذاری استان اردبیل در برنامه ششم توسعه در جمع خبرنگاران تببین شد.

به گزارش روابط عمومی و مرکز اطلاع رسانی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، معاون سرمایه گذاری این اداره کل در جمع خبرنگاران، گزارش کوتاهی در مورد راهبردهای توسعه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در برنامه ششم توسعه کشور ارائه کرد و گفت: سیاست جدید دولت در بخش میراث فرهنگی، مشارکت و واگذاری احیا، مرمت و بهره برداری بناهای تاریخی توسط بخش خصوصی است.

عسگر سنگی با بیان اینکه راهبردهای توسعه میراث فرهنگی استان مطابق با راهبردهای سازمان مرکزی تعیین شده است، افزود: در این راهبرد بر مرمت، حفظ و احیای آثار تاریخی استان، مطالعه و کاوش های باستان شناسی و حفاظت از سایت های تاریخی و باستانی، شناسایی و ثبت آثار تاریخی ایران و جهان و همچنین تعیین حریم آثار تاریخی، ایجاد مدیریت موزه ها، مدیریت پایگاه های ملی و جهانی و ... تأکید شده است.
 
نگاه به صنایع دستی از ارزش هنری تا اقتصادی
 

وی در مورد راهبردهای توسعه معاونت صنایع دستی استان نیز گفت: ارتقاء نقش صنایع دستی در اقتصاد ملی، اشتغال زایی و کاهش محرومیت مناطق محروم و افزایش سطح معیشت جوامع محلی در برنامه ششم توسعه دیده شده است.
به گفته این مقام مسئول؛ همچنین در بخش صنایع دستی، به توسعه ظرفیت منابع انسانی دانش پایه،ماهر و مسئولیت پذیر در بخش دولتی و غیردولتی، خصوصی و جوامع محلی، تقویت بخش غیردولتی فعال در زمینه صنایع دستی و توسعه مطالعات و پژوهش های میدانی به منظور شناسایی بازار در برنامه ششم توسعه کشوری توجه ویژه خواهد شد.
 
توجه به سرمایه گذاران خرد برای توسعه اکوکمپ ها و اکوتوریست استان
 

 
 
وی با اشاره به دو مزیت نسبی کشور در بخش گردشگری ازجمله مزیت تاریخی - فرهنگی و اکوتوریست، یادآور شد: راهبردهای توسعه معاونت گردشگری در برنامه ششم توسعه باتوجه به این مزیت ها، به حمایت از آزادسازی نرخ های خدمات گردشگری و ایجاد جو رقابت مثبت، توسعه گردشگری در محور شمال و جنوب استان برای توسعه متوازن گردشگری به منظور ایجاد اشتغال و استتفاده از مزیت های نسبی شهرستان های استان متمرکز شده است.
 
سنگی از دیگر راهبردهای معاونت گردشگری به توسعه هتل های 3 و 4 ستاره و احداث هتل 5 ستاره در استان اشاره کرد و یادآور شد: هتل های سه ستاره استان برای توسعه فعالیت های خود، مستلزم حرکت به سمت برندسازی هستند.
 
وی با اشاره به اینکه توسعه اکوکمپ ها به صورت خانه های بومی به روز شده در مناطق طبیعی و روستایی به منظور توسعه و اشتغال جامعه محلی و سایت های گردشگری ورزشی و زمستانی یکی از راهبردهای دیگر توسعه بخش گردشگری مطرح شده است، تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه به جای افزودن حجم و شدت سرمایه گذاری، سرمایه گذاری خرد را به سمت توسعه سایت های اکوکمپ و اکوتوریست که سرمایه گذاری اندکی را می طلبد، هدایت خواهیم کرد.
 
حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی در گردشگری
 
این مقام مسئول تهیه پکیج های سرمایه گذاری برای معرفی قابلیت های بخش گردشگری به سرمایه گذاران داخلی و خارجی، تشویق و حمایت از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در بخش گردشگری، پرداخت تهسیلات به سرمایه گذاران بخش خصوصی، بررسی و بازنگردی فرآیند سرمایه گذاری در بخش گردشگری به منظور تسهیل مقررات و توجه به مناطق گردشگری و روستاهای هدف برای توسعه سرمایه گذاری را ازجمله راهبردهای توسعه معاونت سرمایه گذاری استان در برنامه ششم توسعه برشمرد.

وی با بیان اینکه توسعه اقتصاد گردشگری در بخش خدمات که عمده ترین بخش آن رستوران ها و هتل هستند می تواند مشکل ارزش افزوده کم، تولید ناخالصی کمتر و بیکاری بیشتر را در کشورمان حل کند، یادآور شد: کشورهای پیشرفته و در حال توسعه همانند ترکیه به عنوان کشور همسایه قدم های توسعه را محکم برداشته اند به طوری که هتل های این کشور 8 درصد و در ایران 2/2 درصد تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده اند.
 
کلنگ زنی منطقه نمونه گردشگری سبلان نیر در آینده ای نزدیک
 

 
معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی استان در پایان از کلنگ زنی و افتتاح منطقه نمونه گردشگری سبلان شهرستان نیر در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: مشکلات منطقه نمونه گردشگری سبلان با کمک و همکاری اداره کل راه و شهرسازی، دفتر فنی استانداری، سرمایه گذار کلان و رهنمودهای مدیرکل میراث فرهنگی استان حل شده و در حال حاضر در مرحله اقدام برای اخذ موافقت اصولی است.

\n

انتهای پیام/

کد خبر 139406111