دیدار رئیس سازمان میراث‌فرهنگی با چهار تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی

زهرا احمدی‌پور با نمایندگان مردم ملایر، تهران، تویسرکان و الیگودرز در مجلس شورای اسلامی دیدار کرد.

به‌گزارش خبرنگار میراث آریا، زهرا احمدی‌پور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، عصر امروز دوشنبه 23 اسفند در محل سازمان، با چهار تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار، احد آزادی‌خواه نماینده مردم ملایر و عضو کمسیون فرهنگی، محمدمهدی مفتح نماینده مردم تویسرکان و عضو کمسیون برنامه، بودجه و محاسبات که حبيب موميوند فرماندار این شهرستان او را همراهی می‌کرد، محمد خدابخشی نماینده مردم الیگودرز و عضو کمسیون برنامه، بودجه و محاسبات، و الیاس حضرتی نماینده مردم تهران و عضو کمسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.

لزوم ثبت‌ملی مبل ملایر

آزادی‌خواه لزوم ثبت‌ملی «مبل ملایر» را در این دیدار خاطرنشان کرد و گفت: «4هزار کارگاه در ملایر مبل سنتی تولید می‌کند و 8هزار نفر در این کارگاه‌ها مشغول‌به‌کارند؛ سالانه نیز ۷۰ تا ۸۰ دست مبل در این شهرستان برای مصارف داخلی و صادرات تولید می‌شود.»

نماینده مردم ملایر و عضو کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این جلسه دو روستای هدف‌گردشگری را نیز معرفی کرد. یکی از روستاهای هدف‌گردشگری «علی‌آباد دمق» از توابع بخش جوکار شهرستان ملایر در استان همدان بود که بزرگ‌ترین روستای این منطقه است و 6هزار نفر جمعیت دارد. این روستا دارای جاذبه‌های زیادی نظیر آبشار، رودخانه، باغات و مراتع است. روستای دوم هدف‌گردشگری هم «انوچ» از توابع بخش سامن شهرستان ملایر بود که بناهای تاریخی فراوانی دارد.

مهاجرت معکوس به تویسرکان

محمدمهدی مفتح، نماینده مردم تویسرکان و عضو کمسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، در این دیدار، از ضرورت ثبت‌ملیِ «مبل و منبت» شهرستان تویسرکان گفت و اظهار کرد: «بیش از ۴۳۰۰ کارگاه مبل‌سازی در این شهرستان فعالیت دارد و همین ظرفیت باعث شده تا شاهد مهاجرت معکوس به این شهرستان باشیم.»

نماینده مردم تویسرکان و نیز فرماندار این شهرستان، با اشاره به اینکه ۲۳درصد از صنایع‌دستی استان همدان متعلق به شهرستان تویسرکان است، بحث احداث نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی را در این شهرستان مطرح کردند و گفتند که شهرداری زمین این نمایشگاه را تأمین خواهد کرد.

کمک به مرمت آثار فرهنگی‌تاریخی تویسرکان و احیای سفال شهر فرسفج، مرکز بخش قلقل‌رود این شهرستان، نیز از مسائلی بود که مفتح و مومیوند در این جلسه مطرح کردند. علاوه‌براین، اهمیت توجه به سه روستای کهنوش و گشانی و اشتران از توابع بخش مرکزی شهرستان تویسرکان به‌عنوان روستاهای هدف‌گردشگری از دیگر موضوعات مطرح‌شده در این دیدار بود.

ضرورت بروزرسانی طرح جامع گردشگری الیگودرز

محمدخدابخشی، نماینده مردم الیگودرز و عضو کمسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، نیز در این دیدار ضرورت بروزرسانی طرح جامع گردشگری الیگودرز، ایجاد دهکده گردشگری در سد حوزیون و ایجاد بازارچه دائمی صنایع‌دستی ازطریق تکمیل ۹۷ غرفه‌ای را ــ که شهرداری الیگودرز پیش‌تر در مرکز شهر احداث کرده بود ــ با رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در میان گذاشت.

الیاس حضرتی، نماینده مردم تهران، هم از دیگر نمایندگان حاضر در این جمع بود که مباحثی را درخصوص این استان مطرح کرد.

استفاده از ظرفیت دانشگاهیان برای بروزرسانی طرح‌های جامع گردشگری

زهرا احمدی‌پور، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، نیز در این دیدار گفت: «تمام استان‌ها باید طرح‌های جامع گردشگری را بروزرسانی کنند. این طرح فقط در قالب سیاست‌های کلی بروزرسانی شده و برش استانی نخورده است.»

احمدی‌پور مشارکت پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری را در این حوزه ضروری خواند و تأکید کرد: «پژوهشگاه باید این موضوع را در سال ۹۶ در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد.»

او افزود: «باید، به‌کمک بخش دانشگاهی و با استفاده از قابلیت و ظرفیت دانشجویان رشته‌های گردشگری و سایر رشته‌های مرتبط، طرح‌های جامع گردشگری استان‌ها را تهیه و بروزرسانی کرد.»

معاون رئیس‌جمهوری تأکید کرد: «استان‌ها باید امکانات و ظرفیت‌های میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هر شهرستان را شناسایی و به سازمان میراث‌فرهنگی اعلام کنند تا برنامه‌ریزی‌های لازم برای آن‌ها صورت بگیرد و این امکانات و ظرفیت‌ها به مزیت گردشگری مبدل شود.»

انتهای پیام/

کد خبر 139512232

برچسب‌ها