گیلان، از دیار میرزا تا خونه مادربزرگه + تصاویر

استان گیلان از دیرباز یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری برای همه ایرانیان بوده است. خاطرات شمال، آن هم در ایام نوروز، از ماندگارترین تجربه‌های مشترک ایرانیان است. در این گزارش با چند جاذبه کمتر شناخته‌شده این مقصد گردشگری رطوبت‌خیز و پُرطراوت بیشتر آشنا می‌شویم.

به‌گزارش میراث آریا به‌نقل از ستاد خبری نوروز سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، در سال‌های اخیر تراکم مسافران نوروزی در استان گیلان چنان بالا رفته که اثر خود را بر کیفیت مسافرت به‌جا گذاشته است؛ با وجود این، هنوز هم قدم زدن در کوچه‌پس‌کوچه‌های رشت خاطره‌انگیز است، خصوصاً در میدان شهرداری که چند وقتی است پیاده‌راه شده است. گیلان هنوز هم می‌تواند مقصد سفری به‌یادماندنی در نوروز باشد.

موزه روستایی، همه گیلان در یک نگاه

اگر فرصت ندارید که برای دیدن زندگی اهالی گیلان کل استان را درنوردید، کافی است چند ساعت در محوطه موزه روستایی قدم بزنید، موزه‌ای که در نوع خود در ایران بی‌نظیر است و می‌تواند همه گیلان را در یک مجموعه به شما نشان دهد. موزه میراث روستایی گیلان به‌مساحت حدود ۲۶۰ هکتار در پارک جنگلی سراوان، در کیلومتر ۱۸ جاده رشت ـ تهران قرار دارد. در این موزه بناهای ۹ روستای اصیل مردمان گیلک، که نمادهای معماری اصیل این استان هستند، بازسازی شده‌اند. از این تعداد روستا، یک روستا در جلگه شرقی گیلان ــ یعنی لاهیجان و رودبنه ــ واقع شده است و روستاهای دیگر مربوط به جلگه مرکزی رشت و حومه و همچنین فومنات هستند. وقتی شما از این موزه بازدید می‌کنید انگار همه گیلان را یکجا می‌بینید.

آشنایی با سبک زندگی گیلکان

در این موزه روستایی، علاوه‌بر معماری روستایی مناطق مختلف استان، سایر عناصر فرهنگی مربوط به ابزارهای زندگی و کار، مسکن، خوراک، پوشاک، صنایع‌دستی بومی گیلان و جز آن به‌نمایش درآمده است. در طراحی سایت، محل‌های جداگانه برای رستوران‌ها، چایخانه‌ها، بازارها، مساجد، مزارع و باغ‌های چای، شالیزارها، کارگاه‌های آموزش و تولید صنایع‌دستی نظیر گمج‌سازی و سفالگری و مرواربافی و رشتی‌دوزی، محوطه بازی‌ها و نمایش‌های سنتی برای برگزاری کشتی گیله‌مردی، ورزاجنگ، لافندبازی و مانند آن درنظر گرفته شده است. اگر می‌خواهید تجربه‌ای ناب از اقامت در گیلان داشته باشید، خوب است به‌جای آنکه بروید و در ویلاهای نوساز ساکن شوید در همین موزه روستایی در یکی از دو مجموعه مهمان‌پذیر ــ که با الهام از معماری روستایی بنا شده‌اند ــ اقامت کنید.

راهنمایان خوشرو با لباس سنتی گیلکی

از داشته‌های خوب این موزه روستایی راهنمایان مسلط و خوش‌برخورد آن هستند، راهنمایان ویژه سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری که با لباس محلی گیلکی، با حوصله، به بازدیدکنندگان توضیحات لازم را می‌دهند. هر مسافری می‌تواند از فرصت حضور این راهنمایان تواند به‌خوبی بهره ببرد. در کنارش قطعاً طعم غذاهای گیلکی را در رستوران سنتی بچشید. بعدش تماشاگر فعالیت زنان و مردان گیلانی‌ای باشید که با همان پوشش محلی در خانه‌های این موزه مشغول کارند. در انتهای بازدید از این موزه هم می‌توانید با لباس‌های محلی گیلانی‌ها عکس یادگاری بگیرید.

مراسم‌های نوروزی گیلانی‌ها

اما یکی از بهترین بخش‌های برنامه بازدید از موزه روستایی گیلان، در نخستین ایام سال، تماشای اجرای مراسم ویژه گیلک‌ها برای نوروز است. موسیقی محلی و مراسم های سنتی نوروزی برای پاسداشت این جشن ملی و تاریخی بی‌شک یکی از جاذبه‌های زیبای گیلان در ایام نوروز است. پس این فرصت را از دست ندهید.

رودسر: کوه و جنگل و دریا در یک قاب

شاید رودسر به‌اندازه دیگر شهرهای گیلان برای مسافران نوروزی شناخته نباشد. اتفاقاً به همین دلیل رودسر هنوز حال‌وهوای گیلان قدیم را حفظ کرده است. از طرف دیگر، شما می‌توانید، به‌دلیل موقعیت جغرافیایی خاص این شهر، جنگل و رود و دریا و کوهستان را یکجا ببینید. ساحل شنی رودسر یکی از وسیع‌ترین سواحل دریای خزر است. قسمت کوهستانی آن خوش‌آب‌وهوا و ییلاقی است. خود شهر رودسر هم هنوز همان بافت سنتی‌اش را حفظ کرده است. قدم زدن در بازار ماهی‌فروشان آن شما را به گیلان 50 60 سال پیش پرتاب می‌کند و نوشیدن فنجانی چای داغ در یکی از قهوه‌خانه‌های قدیمی بازار رودسر می‌تواند خستگی سالیان را از تن شما به‌در کند.

 

گزارش از فؤاد شمس، کارشناس‌ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی گردشگری

انتهای پیام/

کد خبر 1395122719

برچسب‌ها