گردشگری در کرمان به قالی آن می‌ماند، کهنه نمی‌شود!

استان کرمان در دل کویر جای گرفته. معروف‌ترین قالی‌های ایران در اینجا بافته می‌شود. همه ضرب‌المثل «مثل قالی کرمان می‌ماند» را شنیده‌ایم. گردشگری این استان هم شبیه قالی‌هایش است: هر قدر بیشتر پا بخورد زیباتر می‌شود. در این گزارش برخی از مناطق کمترشناخته کرمان را به شما معرفی می‌کنیم.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از ستاد خبری نوروز سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، با توجه به اینکه سامانه حمل‌ونقل ریلی کرمان بسیار قوی است پیشنهاد می‌کنیم با قطار به این استان سفر کنید و گردش خود را هم در این استان با بازدید از شهر کرمان و موزه معروف «حمام گنجعلی‌خان» آغاز کنید. حمام گنجعلی‌خان یکی از شاهکارهای معماری عصر صفویه به‌شمار می‌رود. در کنار این مجموعه پیشنهاد بی‌بدیل هم برای شما داریم: در کرمان می‌توانید به یگانه‌موزه مردم‌شناسی زرتشتیان جهان در آتشکده شهر کرمان سر بزنید.

چپقی در دل کویر

«بادگیر چپقی» در شهر سیرجان یکی از عجیب‌ترین بادگیرها در جهان است. این بادگیر باقی‌مانده خانه‌ای قدیمی به‌نام «خانه آقاسید علی‌اصغر رضوی» است. وجه تمایز این بادیگر شکل آن است که یگانه‌اش کرده است. این بادگیر با شبکه‌ هندسی منظم روی فضای مستطیل‌شکل قرار گرفته و هوای اطراف را با عبور از کانال‌های تهویه به درون فضاهایی که در واقع تابستان‌نشین خانه بوده می‌فرستاده است. همین ویژگی‌ها باعث شده این بادگیر در کل جهان بی‌همتا باشد.

باغ سنگی، حکایت عشقی ماندگار

شاید شگفت‌انگیزترین جاذبه گردشگری استان کرمان را در شهرستان سیرجان پیدا کنید. «باغ سنگی بلورد» یادگار عاشقی درویش‌مسلک است که دل از دنیا و مافیها برید تا باغی از سنگ برپا کند. «درویش‌خان گنگ اسفندیارپور» فرد ناشنوایی بود که سال‌ها به کشاورزی اشتغال داشت، اما بر اثر اتفاقاتی به عزلت و تنهایی گرایید و در تنهایی خود باغی از سنگ برپا کرد، باغی که این روزها چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. این باغ سنگی یادگار گلستانی است که روزگاری درویش آن را از دست داده و به خیال خودش بوستانی از سنگ و چوب را به این منظور ساخته است. هم‌اکنون این باغ سنگی به یکی از جاذبه‌های گردشگری عمده سیرجان تبدیل شده است.

میمند، روستایی کوهستانی در دل کویر

هر زمان که در دل کویر به کوه بربخورید باید منتظر شگفتی باشید، اما شاید هیچ‌چیزی عجیب‌تر از روستای میمند کرمان نباشد. این روستا، که در ۳۶کیلومتری شهرستان شهربابک و معادن بی‌شمار آن واقع است، یکی از جالب‌ترین مقاصد گردشگری است. این روستا مجموعه‌ای از ۴۰۰ خانه، مسجد، حسینیه، حمام و مدرسه است. چیزی که این روستا را بی‌همتا می‌کند این است که همه این مکان‌ها در دل کوه کنده شده‌اند بدون اینکه هیچ مصالح ساختمانی دیگری در بنای آن‌ها به‌کار برود.

افسانه شهداد در دل کویر

شهداد گرم‌ترین نقطه زمین است، ازاین‌رو شهرتی جهانی دارد، کویری که هرساله هزاران گردشگر خارجی و داخلی به آنجا سفر می‌کنند.

بخش شهداد در چندکیلومتری غرب شهر کرمان و در جنوبی‌ترین منطقه کویر لوت قرار گرفته است. این شهر کوچک آخرین نقطه جمعیتی در حاشیه کویر لوت محسوب می‌شود و یکی از نخستین مکان‌های سکونت ایرانیان و فلات داخلی ایران بوده است.

دسترس به این مکان به‌‌دلیل وجود کلوت‌ها و شکاف‌هایی عمیق بسیار سخت است، به‌‌ویژه که اکثر شکاف‌ها با لایه‌های نازک شنی پوشیده شده‌اند. به همین دلیل هم باید به گردشگران هشدار داد که به‌هیچ‌وجه انفرادی و بدون راهنما به این منطقه سفر نکنند. خوشبختانه تورهای حرفه‌ای خوبی برای سفر دسته‌جمعی به این منطقه دیدنی وجود دارد. در چند سال گذشته برای اسکان گردشگران، کمپ شهداد، به‌عنوان یگانه کمپ کویری دشت لوت، در آنجا دایر شده است.

شهداد با 40 نفر ظرفیت برای پذیرایی رایگان از گردشگران ساخته شده و آلاچیق‌هایی با سطح سیمانی و دیواره‌ها و سقف چوبی در آن ساخته شده و به امکاناتی چون برق و سرویس بهداشتی مجهز است. این کمپ حدود 20کیلومتر با کلوت‌ها فاصله دارد و با طی جاده آسفالت شهداد به نهبندان می‌توان از کمپ به کلوت‌ها رسید.


گزارش از فؤاد شمس، کارشناس‌ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی گردشگری

انتهای پیام/

کد خبر 1396010660

برچسب‌ها