ضرورت راه‌اندازی بازارچه‌های فروش سفال مند

فرماندار گناباد گفت: «فضای تولید سنتی و فقدان توجه به نیاز بازار هدف، مهم‌ترین علل رکود و گسترش نیافتن تولید سفال اصیل و کهن روستای مند در این شهرستان است.»

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌رضوی، محمدعلی نبی‌پور، فرماندار گناباد، سه‌شنبه 3 مرداد 96، در نشست انجمن میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گناباد، با بیان این مطلب افزود: «سفال مند با وجود سابقه کهن 5هزارساله، به‌دلیل دیدگاه سنتی و فناوری غیرمطلوب نتوانسته متناسب با ظرفیت خود در بازارهای داخلی و خارجی بدرخشد.»

او افزود: «تولیدکنندگان این بخش بیشتر به‌صورت سنتی و براساس تجارب انتقال‌یافته از نسل قدیم فعالیت می‌کنند، درصورتی‌که این دیدگاه نمی‌تواند موجب تجاری‌سازی تولیدات و موفقیت آنان در عرصه رقابت با دیگر تولیدات شود.»

فرماندار گناباد در ادامه به اهمیت صیانت از میراث‌فرهنگی اشاره کرد و گفت: «حفظ این میراث فقط با اقدامات دولت و دستگاه‌های اجرایی محقق نمی‌شود و مشارکت مردم در این زمینه ضروری است و مسئولان ذی‌ربط و اداره میراث‌فرهنگی باید با گسترش انجمن‌های میراث‌فرهنگی در روستاها زمینه مشارکت مردم را در این بخش بیش‌ازپیش افزایش دهند.»

ضرورت راه‌اندازی بازارچه‌های فروش سفال

علیرضا شناسایی، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گناباد، نیز در این نشست گفت: «با توجه به قدمت و اصالت چندهزارساله سفال مند ایجاد بازارچه برای فروش محصولات تولیدی سفالگران ضروری است.»

او به ثبت هنر تولید سفال مند در فهرست میراث معنوی کشور اشاره کرد و افزود: «استفاده از طرح‌های اصیل برای رشد و رونق تولید صنایع‌دستی ضرورت است.»

شناسایی اضافه کرد: «گناباد که روزگاری مظهر هنر سفالگری بود، امروز تبدیل به مرکزی برای فروش سفال لالجین همدان شده است. در چند سال گذشته بیش از 50 کارگاه سفالگری در گناباد دایر بود و در اکثر آن‌ها سفال با طرح‌های اصیل تولید می‌شد، ولی هم‌اکنون کمتر از 10 کارگاه در این بخش فعالیت دارند که در بیشتر این کارگاه‌ها سفال همدان به‌فروش می‌رسد.»

او با تصریح اینکه اداره میراث‌فرهنگی گناباد مخالف عرضه سفال همدان در گناباد نیست گفت: «بااین‌حال، نباید فروش و عرضه این سفال، سفال مند گناباد را که روزگاری شهرت جهانی داشته تحت‌تأثیر قرار دهد.»

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گناباد، با اشاره به اینکه آمار مشخصی از میزان فروش و عرضه سفال مند گناباد وجود ندارد، گفت: «به‌طور یقین با کاهش بیش از 40 کارگاه سفال مند در چند سال اخیر، میزان تولید و عرضه این صنایع‌دستی چندهزارساله به‌شدت کاهش یافته است.»

او اضافه کرد: «172 هنرمند در رشته‌های مختلف صنایع‌دستی مانند سفالگری، پارچه‌بافی، گلیم‌بافی، معرق و منبت، سبد‌باقی، نمدمالی، چاقوسازی و آهنگری در 15 کارگاه شهرستان گناباد فعالیت می‌کنند.»

شناسایی خاطرنشان کرد: «همچنین افزون بر 30 نفر در تولید سفال مند گناباد فعالیت می‌کنند و سفال مند از 5هزار سال پیش تاکنون در روستایی با همین نام در گناباد تولید و از نظر نوع مواد تشکیل‌دهنده به دو گروه جسمی و چینی تقسیم می‌‌شود. مهم‌ترین مشخصه سفال مند عناصر تزیینی برگرفته از طبیعت در چهار گروه انسانی، حیوانی، گیاهی و هندسی است.»

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گناباد اضافه کرد: «نقش ماهی که زینت‌بخش اکثر سفال‌های مند گناباد است جایگاه والایی در روایات اسطوره‌‌ای دارد. نقوش دیگر زینت‌بخش سفال مند که هر یک را به‌اقتضای حضورش در قلمرو اسطوره و فرهنگ کهن ایران می‌توان تعبیر و تفسیر کرد شامل خورشید، پرنده، پروانه، بته جقه، گل و مرغ، گل و پروانه، گل و برگ، گل کدو، کتیبه، ابر و گل، گنجی، اسلیمی، گل گرد و خونه‌کشی است.»

انتهای پیام/

کد خبر 1396050417