توسعه مدل‌های خانه ایرانی در نمایشگاه‌های بعدی صنایع‌دستی

معاون صنایع‌دستی کشور در حاشیه رونمایی از خانه‌ ایرانی گفت: «فضا یعنی هویت، ما محصول فضاهای پیرامونی خودمان هستیم. اگر فضا متشتت باشد، شخصیتمان هم همان‌طور خواهد بود. اگر فضا ایرانی‌اسلامی باشد، ایرانی‌اسلامی فکر خواهیم کرد.»

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از ستاد‌ خبری بیست‌و‌هشتمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی، بهمن نامورمطلق ادامه داد: «مارسل پروست بحث خیلی خوبی در کتاب \"در جست‌وجوی زمان ازدست‌رفته\" دارد و بسیاری می گویند بهتر بود می‌گفت \"در جست‌وجوی مکان ازدست‌رفته\" به‌دلیل این که بیشتر از مکان و فضا صحبت کرده است. در جایی از این کتاب قهرمان داستان از خواب بیدار می‌شود و نمی‌داند کجاست و چه‌کسی است؟ یعنی کجا بودن و که بودن با هم مرتبط است. هنوز هم زمانی که ما می‌خواهیم بدانیم شخص مقابل چه‌کسی است می‌گوییم از کجا آمده‌ای؟ پس این کجا بودن، فضا و مکان، در شکل‌گیری هویت و شخصیت ما بسیار مهم است.»

معاون صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اضافه کرد: «متأسفانه ما به این مسائل توجه نکرده‌ایم و محصولش هم این انسان‌های متشتت است. برخی فضاهایی می‌سازند که انسان در آن احساس آرامش می‌کند و بالعکس برخی مکان‌هایی می‌سازند که انسان احساس درگیری پیدا می‌کند. وقتی در فضا چالش باشد به انسان منتقل می‌شود. ما به‌دنبال این هستیم که بتوانیم فضاهای آرامش‌بخش ارائه دهیم تا هویتمان حفظ شود، این هدف اصلی ماست. هدف دیگر ما این است با فضاهایی که می‌سازیم به توسعه صنایع‌دستی کمک کنیم. به‌این دلیل که معتقدیم صنایع‌دستی هویت منقول ماست. البته خیلی از جاها غیرمنقول هم می‌شود.»

نامور‌مطلق با تأکید بر این‌که خانه ایرانی قدم اول بود و این رویه ادامه خواهد داشت ادامه داد: «مشکل اصلی ما این بود که مردم محصولات را به‌صورت جداجدا می‌خریدند و نمی‌دانستند این‌ها را چگونه استفاده کنند. ما می‌خواهیم مدل‌های مصرفی مناسب را معرفی کنیم. در یک چینش کمپوزیسیونی باشند که مردم بدانند از آن محصول چگونه استفاده کنند. مطمئنا در نمایشگاه بعدی این نمونه را توسعه خواهیم داد، این غرفه برای شروع خیلی خوب است اما کم است. ما باید بیش از 30 مدل با برندهای مختلف معرفی کنیم. و مردم بدانند برای مثال مدل الف ما این کمپوزیسیون را دارد و قابلیت تولید هم دارد.»

او درپایان گفت: «در آینده چندین مدل مختلف و متنوع تعریف خواهیم کرد و به افراد خارج از کشور، هتل‌ها و سفارت‌خانه‌ها بدهیم و براساس این‌ها هویت فضایی‌مان را احیا کنیم.»

انتهای پیام/

کد خبر 1396060729