استفاده از برند «مشهد، شهر جهانی گوهر‌سنگ‌ها» در جشنواره خانه بهار

نشست هم‌اندیشی شهردار مشهد و مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی با فعالان حوزه صنایع‌دستی استان خراسان رضوی چهارشنبه ۲۹ آذر در دفتر شهردار مشهد برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی، محمدرحیم رهنما مدیر‌کل میراث‌فرهنگیدر این نشست در سخنانی اظهار کرد: «در خراسان رضوی ۷۰ رشته صنایع‌دستی وجود دارد که هم اکنون ۵۰ رشته آن فعال و دایر است.» 

او افزود: «سیاست این اداره‌کل احیای رشته‌های منسوخ شده صنایع‌دستی و توسعه و ترویج صنایع‌دستی استان است. این اداره‌کل حمایت‌های لازم را به‌منظور پشتیبانی و حمایت از تمام فعالیت‌های انجام گرفته و در دست اقدام انجام خواهد داد.» 

رهنما بیان کرد: «مشهد در سال ۲۰۱۶ موفق شد با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود عنوان جهانی شهر گوهرسنگ‌ها را به دست آورد که این امر نشان دهنده اهمیت سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در این استان است.» 

مدیر‌کل میرا‌ث‌فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری خراسان رضوی گفت: «میراث‌فرهنگی تلاش خواهد کرد از همکاری و مشارکت همه دستگاه‌های مرتبط همانند شهرداری و دانشگاه فردوسی مشهد برای رشد و توسعه و ترویج صنایع‌دستی استان کمک بگیرد و هم‌اکنون نیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های ارزشمندی در دانشگاه فردوسی مشهد فعال است و سعی خواهیم کرد شهرک ملی گوهرسنگ‌ها را تأسیس کنیم ضمن اینکه باید برند شهر جهانی گوهرسنگ‌ها در مشهد پایدار بماند.» 

او گفت: «ما باید نقش بین‌المللی رقابتی خودمان را پیدا کنیم و از داشته‌ها و ظرفیت‌های خودمان بیشترین بهره‌گیری را داشته باشیم ما از ایجاد موزه گوهرسنگ‌ها که قرار است توسط بخش خصوصی فعال در حوزه صنایع‌دستی ایجاد شود حمایت‌های لازم را انجام خواهیم داد.» 

رهنما خاطرنشان کرد: «با توجه به این‌که امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام سال «اقتصاد مقاومتی: تولید و اشتغال» نام‌گذاری شده است ما تعهد داریم که ۶هزار شغل در استان ایجاد کنیم که بخش مهمی را مشاغل صنایع‌دستی می‌تواند در بر گیرد.» 

برند مشهد شهر جهانی گوهرسنگ‌ها را حفظ کنیم

قاسم تقی‌زاده خامسی شهردار مشهد نیز دراین نشست گفت: «مشهد که عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی گوهرسنگ‌ها را به دست آورده است هیچ چیزی کمتر از سایر رقبای خود و در بسیاری از موارد از پتانسیل‌های بیشتری برخوردار است. ما در مشهد پتانسیل‌های خوبی داریم و باید در مورد آنچه امروز نداریم صحبت کنیم.» 

او افزود: «برای پایدار ماندن برند مشهد شهر جهانی گوهرسنگ‌ها باید هدف خود را مشخص کنیم اینکه چه مأموریتی برای این کار داریم و چشم‌اندازمان را شمخص و فرصت‌های موجود را شناسایی کنیم.» 

تقی‌زاده خامسی تصریح کرد: «بخش خصوصی فعال در حوزه صنایع‌دستی باید به خودشان اتکای بیشتری داشته باشند ما همه باید تلاش کنیم برند شهر جهانی گوهرسنگ‌ها را حفظ و به همه مردم و جهانیان معرفی کنیم و برای دو سال و نیم باقیمانده از چهار سال شهر جهانی، تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی کنیم و بخش فعال خصوصی باید این کار را انجام دهد. ما داشته‌های زیادی در بخش موزه‌ها داریم و در صادرات هم باید دقت بیشتری داشته باشیم.» 

شهردار مشهد گفت: «شهرداری از تمام فعالیت‌هایی که در این حوزه صورت خواهد گرفت حمایت‌های لازم را انجام خواهد داد باید در ایجاد بازار‌ها، ذینفع‌ها هم پای کار باشند و دیده شوند.» 

او افزود: «سایت شهر جهانی گوهرسنگ‌ها باید به زبان‌های بین‌المللی باشد و برای پیشرفت در شهرجهانی گوهرسنگ‌ها باید مدرن بود و از شیوه‌های نوین بهره‌گیری کرد. ما امسال در جشنواره خانه بهار نخستین جشنواره هنری شهر از برند شهر جهانی گوهرسنگ‌ها هم استفاده خواهیم کرد و فضای لازم را در اختیار فعالان این حوزه قرار خواهیم داد و تخفیفات لازم را به فعالان برای استفاده از فضای تبلیغی شهری خواهیم داد.» 

ملیحه سلطانی مسئول دبیرخانه «مشهد شهر جهانی گوهرسنگ‌ها» گزارشی از عملکرد این دبیرخانه ارائه داد و هریک از فعالان صنایع‌دستی به ارائه نظرات خود پرداختند.

انتهای پیام/

کد خبر 1396093017