محوطه باستانی قصر ابونصر شیراز تحت حفاظت و نگهداری است

روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس درخصوص خبر منتشرشده با عنوان «میراث ابونصر شیراز به تاراج رفت» در روزنامه قانون توضیحاتی را ارائه کرد.  

به‌گزارش میراث‌آریا در این توضیحات آمده است:

«محوطه باستانی قصر ابونصر از  آثار ارزشمند شهر شیراز است که در انتهای بولوار نصر بر بالای تپه طبیعی مشرف بر دشت  واقع شده است.

این محوطه باستانی اولین اثر تاریخی استان فارس است که به شماره 13 در تاریخ 1310/06/24 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و تحت حفاظت و نگهداری اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان فارس قرار دارد. 

قرارگیری این محوطه باستانی در محدوده شهر شیراز و توسعه شهر و  ساخت و ساز در اطراف آن،  انجام فعالیت کشاورزی و رهاسازی نخاله های ساختمانی  در اطراف، از جمله مهم‌ترین مواردی است که  به عنوان عوامل تهدید و لطمه به کالبد و همچنین منظر و محیط پیرامون این اثر تاریخی به شمار می رود.

خوشبختانه با تمهیدات،  همکاری و تعامل این اداره کل با شهرداری و اداره اوقاف شهر شیراز اقداماتی در راستای سامان‌دهی و حفاظت از این اثر تاریخی برداشته شده است. با تعیین حدود عرصه و حریم این محوطه تاریخی توسعه شهر به سمت اثر تاریخی متوقف شدو هرگونه ساخت و ساز در محدوده حریم درجه یک ممنوع اعلام شده است و این محدوده که محیط اطراف اثر را در بر می گیرد با کاربری خدمات عمومی در اختیار شهرداری شیراز قرار گرفته است.

طبق مکاتبات انجام شده با شهرداری شیراز  به منظور محوطه سازی و احداث پارک گردشگری اطراف این محوطه باستانی،  اقدامات اولیه واگذاری اراضی از اداره اوقاف به شهرداری و تهیه طرح توسط شهرداری شیراز در دست انجام است. طرح احداث سایت موزه باستان‌شناسی  نیز در راستای حفاظت و معرفی این محوطه  تاریخی در دستور کار این اداره کل قرار دارد که در صورت تامین و تخصیص اعتبار این امر میسر خواهد شد.»

انتهای پیام/

کد خبر 1397041918

برچسب‌ها