اولین کارگاه آموزشی کمیته ملی حافظه جهانی در کردستان برگزار می‌شود

اولین کارگاه آموزشی کمیته ملی حافظه جهانی در استان کردستان به‌همت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و همراهی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کردستان در سنندج برگزار می‌شود.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان، مدرسین این کارگاه با ارائه آموزش های کاربردی به صورت تئوری و با بازدید حاضرین از برخی مراکز نگهداری اسناد و کتب خطی و نادر استان، به صورت عملی، شرکت کنندگان را برای شناسایی، ثبت و نگهداری آثار مکتوب موجود، به عنوان میراث مکتوب و معنوی ایران زمین، در حافظه ملی و جهانی آموزش خواهند داد.

این کارگاه با هدف شناسایی، معرفی و ثبت آثار در برنامه حافظه جهانی سازمان یونسکو از سوی مدیریت اسناد و کتابخانه ملی و با حضور نمایندگان دستگاه های اجرایی، پژوهشگران، کتابداران و علاقه مندان این حوزه، در روزهای 24 و 25 مرداد ماه در سالن اجتماعات هتل جهانگردی سنندج برگزار می شود.

این کارگاه دوروزه با ارائه پنل های تخصصی در موضوعات اهداف برنامه حافظه جهانی، شیوه حفظ اسناد، نحوه نگهداری و شناخت نسخ خطی تاریخی برگزار می شود.

برنامه حافظه جهانی برای شناخت اهمیت و ارزش میراث مستند و ضرورت حفظ و نگهداری آن در سال 1992 توسط یونسکو پایه ریزی شد و در ایران نیز از سال 1384 کمیته ملی حافظه جهانی پیشبرد اهداف این برنامه را بر عهده دارد. لازم به ذکر است سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران مسئولیت دبیرخانه این کمیته را به عهده دارد و متولی کارگاههای آموزشی در این حوزه است.

کارکرد اصلی برنامه حافظه جهانی، شناسایی و ثبت ظرفیت‌های بزرگ فرهنگی کشورهای عضو در حوزه میراث مستند است. شناخت آثار گران‌بهای تمدنی و شناساندن بیش از پیش آنها به جهانیان، گسترش و تعمیق فرهنگ حفاظت و نگهداری از این میراث و تلاش برای دسترس‌پذیری آن از اهداف مهم برنامه حافظه جهانی یونسکو است.

انتهای پیام/

کد خبر 139705247

برچسب‌ها