موزه ملی ایران میزبان نقاشان قهوه خانه ای شد

پانصد و هفتمین شب بخارا با موضوع نقاشی قهوه‌خانه‌ای و با حضور رئیس موزه ملی ایران، رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران، سردبیر مجله بخارا و تعدادی از هنرمندان عصر روز دوازدهم شهریورماه سال جاری در سالن همایش‌های موزه ملی ایران برگزار شد.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی موزه ملی ایران، در ابتدای این مراسم علی دهباشی سردبیر مجله بخارا با تقدیر و تشکر از ستاد گردشگری شهرداری تهران و موزه ملی ایران در برگزاری این مراسم، برنامه را آغاز کرد.

جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران نقاشی قهوه‌خانه‌ای را تجلی ذهن واقعیت‌گرا و خیال‌پرداز نقاش ایرانی دانست و گفت: «نقاشان قهوه‌خانه‌ای همیشه زنده‌اند و در حافظه تاریخ این سرزمین به یادگار خواهند ماند.»

او همچنین بابیان این مطلب که قهوه‌خانه‌ها نهاد فرهنگی و مرکز نشر افکار و عقاید عامه بوده و همچنین نقطه امنی برای روایت‌هایی که \"نقاشی قهوه‌خانه\" نام گرفت، افزود: «این هنر را باید از چند سو نظاره‌گر بود. نخست نقاش مکتب ندیده‌ای که خلاقانه تصورات ذهنی خود را بر اساس شنیده‌های نقالان و مردم کوچه و بازار بر این پرده به تصویر می‌کشید و در دنیای فرم و رنگ، مقدسات، اسطوره‌ها و حماسه‌های غرورآفرین را با چنان مهارتی نقش و نگار می‌زد، که گویی همگی بر این پرده زنده‌اند و روایتی را در لحظه وقوع به ثبت می‌رساند.دوم این‌که نقالی بود که عامه مردم را باریشه‌های ملی و مذهبی‌شان پیوند می‌داد و برای لحظاتی آن‌ها را تبدیل به قهرمانان روایت‌هایی می‌کرد که بر پرده خیال جان می‌گرفتند.

او افزود: «آن‌ها میراثبان بی‌نام‌ونشان بودند که ارزش‌های مذهبی و ملی را بر دل مردم کوی و برزن می‌نشاندند.»

منصور عباسی نقاش قهوه‌خانه‌ای نیز به شیوه زندگی و تأثیر پدرش گدا علی عباسی بر ذهن او و توصیف محتوای تعدادی از آثار خود و پدرش پرداخت و گفت: «نقاشی قهوه‌خانه‌ای صرفاً یک نقاشی معمولی نیست و در اصل پیامی دارد و آن پیام، زنده کردن فرهنگ، باورها، اسطوره‌ها و قهرمانان مردمی ایران است.»


او همچنین افزود: «این هنر می‌تواند به‌عنوان کالای گردشگری، صنایع‌دستی و مردمی ایران معرفی و به نسل جوان مشتاق آموزش داده شود تا اسطوره‌ها و قهرمانان خود را بهتر بشناسند.»


آیدین آغداشلو نقاش- گرافیست- نویسنده و تصویرگر کتاب‌های درسی ایران با بررسی سیر تحول نقاشی قهوه‌خانه‌ای گفت: «این هنر نقاشی مردمی است به دلیل این‌که بر اساس توافق عام و همگانی که بر مبنای سنت بود، شکل می‌گرفت و تفاهم و توافق میان هنرمند، سفارش‌دهنده و بیننده برقرار بوده است»

او اظهار داشت: «نقاشی قهوه‌خانه‌ای دنباله سنت معنا گذاری نقاش ایرانی است و تقابل دوجهان خیر و شر را نشان می‌دهد و با این تلمیح که شر ظاهراً و موقتاً پیروز است، اسباب دلگرمی را فراهم می‌کند»

آغداشلو  افزود: «نقاشی قهوه‌خانه‌ای آخرین نفس نقاشی سنتی ایران است، ادامه پیدا می‌کند، تکرار می‌شود و بینندگانش را خواهد داشت.»

موزه ملی ایران در پیام‌رسان سروش

https://sapp.ir/irannationalmuseum.official

وبگاه موزه ملی ایران

http://irannationalmuseum.ir/fa

انتهای پیام/

کد خبر 1398061422

برچسب‌ها