آثار سفال و سرامیک  با نقوشی به سبک گل‌سنگی به نمایش در آمد

نمایشگاه آثار سفال و سرامیک ترنج با نمایش 90 اثر از 680 اثر، در ساختمان مرکزی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزارشده است.

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، محسن شاه‌آبادی هنرمند سفالگر با اشاره به این‌که این آثار سفالی با نقوش قدیمی به سبک گل‌سنگی نگارگری شده‌اند، بیان کرد: «به‌طورکلی 9 نفر در ایران، این سبک را انجام می‌دهند و یونسکو آن را مورد تأیید قرارداده است. این سبک 22 مرحله دارد که همه آن‌ها، کار دست است و همه موادی که برای این نقوش به‌کاررفته نیز طبیعی هستند. شفافیت این آثار، لعاب نیست و از تکنیک فلکس برای آن استفاده‌شده است. شیشه‌های پنجره، از بطری‌های شیشه‌ای است که بازیافت شده و روی این آثار اسپری می‌شوند، 1140 درجه حرارت می‌بینند تا به شفافیت برسند.»

او افزود: «این هنر با این سبک و سیاق از دوره قاجار و صفویه وجود داشته است و تمام نقش‌های آن از دوره صفویه و قاجار گرفته‌شده و گل‌هایی که روی فرش‌های دست‌بافت و رنگ‌هایی که در آن دوره به‌کار می‌رفته است، در این آثار لحاظ شده است.»

شاه‌آبادی ادامه داد: «سبک جدیدی به نام اسکرافیتو که ریشه یونانی دارد و از دوره ساسانی به بعد مورداستفاده قرار می‌گرفته، به‌تازگی در آثارمان احیا کرده‌ایم که چند اثر از آن را در این نمایشگاه ارائه کرده‌ایم.»

 او گفت: «حمیرا فیل‌سوار، نقاشی روی این آثار را انجام داده است و در حال حاضر 35 هنرمند به‌طور مستقیم در کارگاه سفال و سرامیک ترنج در اصفهان مشغول فعالیت هستند.»

نمایشگاه هنری سفال و سرامیک ترنج از شنبه 6 مهر در ساختمان مرکزی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برپاشده و تا روز چهارشنبه 10 مهر در این مکان میزبان علاقه‌مندان است.

انتهای پیام/

کد خبر 1398070819

برچسب‌ها