پرواز گل‌و‌مرغ‌های ایرانی در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

نمایشگاه آثار گل و مرغ تذهیب و تشعیر که به آثاری از محمدرضا یداللهی فارسانی اختصاص دارد در ساختمان شماره یک وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حال برگزاری است.

به گزارش خبرنگار میراث آریا، محمدرضا یداللهی فارسانی، دارنده نشان درجه سه هنری در رشته نگارگری گرایش تذهیب از شورای ارزشیابی هنری و نشان ملی از میراث فرهنگی در زمینه تشعیر، مدرس رشته تذهیب در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و دانشگاه شهرکرد است.

این هنرمند حدود 15 سال است که به صورت تخصصی نگارگری می‌کند و حدود 12 سال است که در این رشته هنری به تدریس می‌پردازد و این نمایشگاه اولین نمایشگاهی است که یداللهی در تهران برگزار می‌کند.

محمدرضا یداللهی فارسانی در این باره گفت: «نقاشی ایرانی گرایش‌های مختلفی دارد که یکی از گرایش‌های آن تذهیب است. تذهیب به معنای طلاکاری است و چون این نقاشی‌های خیلی ظریف و تزئینی که در حاشیه قرآن و خط‌ها به رنگ طلایی کار می‌شده به آن تذهیب می‌گویند.»

او افزود: «گرایش‌های دیگر نقاشی ایرانی، گل و مرغ است که ترکیب گل و پرنده است که در واقع صحنه عاشقانه‌ای از این دو عنصر است که معمولا از دوره‌های زندیه و قاجار این سبک اجرا می‌شود. گرایش دیگر آن، تشعیر است که در عربی به معنای موی نازک بچه شتر است و در اجرا به سبکی از نقاشی ایرانی گفته می‌شود که با رنگ طلایی در زمینه‌ای مشکی یا قهوه‌ای و با پردازهایی بسیار ضعیف اجرا می‌شود.»

یداللهی فارسانی تصریح کرد: «گرایش دیگری در این سبک، نگارگری است و چون از نگاره می‌آید، معمولا تصویرسازی برای کتاب را نگاره می‌گویند مثل تصویرهایی که برای رستم و سهراب یا تم مذهبی یا داستان‌سازی تصویر شده را نگارگری می‌گویند. چون نگارگری یکی از هنرهایی است که بسیار زمان‌بر است و نسبت به هنرهای دیگر قابلیت کاربردی کمتری دارد یعنی یک اثر هنری و تابلوی نفیس است، خیلی انتظار نمی‌رود که عموم مردم قدرت خرید آن را داشته باشند و به سمت این هنر بیایند.»

این هنرمند در ادامه تاکید کرد: «به همین دلیل، حمایت دولت و حمایت مراکزی مثل وزارت میراث فرهنگی و وزارت فرهنگ و ارشاد بسیار می‌تواند برای حفظ و اشاعه این هنر تاثیرگذار باشد. در این صورت مقبولیت عمومی بیشتری نیز پیدا می‌کند.»

یداللهی فارسانی با بین اینکه کمی نسبت به گذشته کمتر به این هنر بها داده می‌شود، تصریح کرد:« این هنر مثل بقیه هنرها در نظر گرفته می‌شود در حالی که باید نگاه خاصی به آن شود. چون هنرمندی که یک سال وقت خود را برای این هنر می‌گذارد و قیمتی روی آن می‌گذارد، انتظار ندارد که مردم بتوانند آن را خریداری کنند، بلکه انتظار دارد از سوی نهادهای دولتی حمایتی برای خرید آین آثار انجام شود تا این هنر حفظ و اشاعه شود.»

او تاکید کرد: «بیشتر مشکلات ما اقتصادی است و در عین حال ما ایده‌های ناب و سبک‌های جدیدی برای اجرا داریم. در حال حاضر کتابچه یا جزوه آموزشی را در این حوزه برای انتشار دارم که اغلب به خاطر مشکلات اقتصادی امکان ارائه آن را نداشته‌ام. با توجه به اینکه این هنر یک هنر تزیینی است و کاربردی نیست، هنرمندان نگارگر و تذهیب‌کار یا گل و مرغ کار و… تابلوهایی دارند که قابلیت فروش ندارد. قاعدتا باید از نظر اقتصادی، این آثار از هنرمندان خریداری و صادر شود و به توریست‌ها ارایه تا از این طریق به هنرمندان این رشته کمک و آنها برای ادامه این کار هنری تشویق شوند.»

این نگارگر در ادامه خاطر نشان کرد: «این هنر می‌تواند کاربردی هم شود با ادغام با چوب و سفال و ...ولی زیاد نیستند. ولی ما دنبال کارهای حرفه‌ای هستیم برای مثال کار روی حاشیه قرآن که اثر فاخری از مجموعه استادان این رشته باشد و در تاریخ به یادگار بماند.»

او با اشاره به لزوم حمایت های بیشتر از این رشته هنری افزود: «خیلی خوب است که هنرمندان این رشته هنری را در استان خودمان حمایت کردند، ولی ای کاش این کارها در جایی نمایش داده می‌شد که قابلیت نمایشگاهی آثار بیشتر بود و گالری برای نمایش این آثار اختصاص پیدا می‌کرد تا هنرمندان این رشته هنری از هر استانی بتوانند به راحتی آثارشان را به نمایش بگذارند. اطلاع‌رسانی و تبلیغ این آثار برای دیده شدن آن بسیار مهم است تا برای حمایت از هنرمندان، این آثار از سوی مسئولان خریداری شود.»

نمایشگاه آثار گل و مرغ، تذهیب و تشعیر محمدرضا یداللهی فارسانی از 14 تا 18 دی در ساختمان شماره یک، معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برپا شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 139810177

برچسب‌ها