بهگزارش میراثآریا بهنقل از مرکز روابطعمومی و اطلاعرسانی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، مدیرکل دفتر همکاری و توافقهای ملی گردشگری در این نشست گفت: «گردشگری دریایی یکی از بخشهای کلیدی در رشد صنعت گردشگری محسوب میشود و اکثر کشورها درصدد افزایش راههای کسب درآمد از طریق این نوع از گردشگری هستند بهطوریکه بسیاری از کشورهای کوچک حوزه خلیجفارس مانند کشور بحرین تنها با داشتن چند صدمتر نوار ساحلی، تمرکز زیادی بر روی افزایش درآمد گردشگری دریایی کردهاند.»
به گفته لیلا اژدری کشور ایران با داشتن بیش از 5800 کیلومتر نوار ساحلی در خلیجفارس، دریای عمان و دریای خزر سهم بسیار ناچیزی از درآمدهای گردشگری دریایی جهان و خاورمیانه را به خود اختصاص داده است.
او به اهداف توسعه گردشگری دریایی اشاره کرد و گفت: «بهتر کردن تجربه سفر برای مسافران و کمک به جذب سرمایه در گردشگری دریایی برای اجرای برنامههای کوتاهمدت یا بلندمدت گردشگری دریایی-آبی از اهداف سیاستگذاری در حوزه گردشگری آبی است.»
مدیرکل دفتر همکاری و توافقهای ملی گردشگری همچنین آشنایی گردشگران با فرهنگ و معیشت ساحلنشینان و توسعه اجتماعی و توانمندسازی جوامع محلی را در این زمینه مهم دانست.
او در ادامه راهکارهایی را برای مدیریت هر چه بهتر سفرهای نوروزی پیش رو عنوان کرد.
اژدری افزود: «بازار شناور یا فروش محصولات کشاورزی روستایی و ارگانیک در قایقهای رنگارنگ با توجه به محبوبیت روزافزون توجه به محصولات ارگانیک و سالم در شهرها برای مسافران میتواند بسیار جذاب باشد.»
اژدری همچنین استفاده از پرچم را برای شناورهای تفریحی مهم دانست و اضافه کرد: «پرچم با دو کارکرد افزایش حس میهنپرستی و عرق به وطن و همچنین زیباسازی اماکن میتواند در مجتمعهای ساحلی، قایقها، و شناورها مورداستفاده قرار گیرد.»
برگزاری نمایشگاه نقاشی کودکان در بندرها و سواحل با موضوع سفر دریایی در سواحل و همچنین استقرار همیار گردشگر در سواحل برای راهنمایی گردشگران همراه با طراحی یونیفرمهای مخصوص همیاران گردشگر، آموزش برای همیاران گردشگر و ارائه گواهینامه از طرف معاونت گردشگری نیز از دیگر موارد مورداشاره مدیرکل دفتر همکاری و توافقهای ملی گردشگری بود.
معاونان گردشگری استانهای ساحلی هم در این نشست مهمترین مشکلات و چالشهای مرتبط با گردشگری دریایی در استانهای خود را بیان کردند.
کمبود زیرساختهای گردشگری، پراکندگی وظایف دستگاههای دولتی مرتبط با آبها و سواحل و لزوم هماهنگی و تعامل بیشتر این دستگاهها، امنیتی بودن بعضی مناطق استانها در آبهای مرزی که توجه به ظرفیتهای آبی را کمرنگ کرده است و کمبود منابع مالی و سرمایهگذاری از مهمترین مواردی بود که معاونان گردشگری استانها مطرح کردند.
انتهای پیام/