مراسم جشن شکرگزاری چوپانان در خمین برگزار شد

مراسم کوسه‌ناقالی یا جشن چوپانان برای شکرگزاری که یکی از رسومات مردم خمین است، در روستاهای این شهرستان برگزار شد.

به‌گزارش خبرگزاری میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی روز عصر پنجشنبه 10 بهمن 98 مراسم کوسه ناقالی یا جشن چوپانان برای شکرگزاری یکی از رسومات مردم خمین در روستاهای این شهرستان برگزار شد.

همه‌ساله کوسه ناقالی 40 روز از زمستان گذشته و 50 روز به نوروز مانده یعنی 10 بهمن‌ماه در این روستا برگزار می‌شود.

مردم معتقد بودند که آمدن کوسه ناقالی شگون دارد و با خود خیر و برکت به همراه می‌آورد و موجب باروری و زایش میش‌ها و بزها می‌شود. از سوی دیگر چوپانان و بعضاً افراد فقیر و بی‌چیزی که اجراکنندگان این مراسم بودند از این راه چیزی به دست می‌آوردند تا زمستان را راحت‌تر بگذرانند.

با فرارسیدن ایام ناقالی کودکان و نوجوانان و حتی مردم خوشحال می‌شدند چون بر این باور بودند که کمر زمستان شکسته و بهار نزدیک است و این مراسم موجب تفریح، سرگرمی و تفنن آنان نیز بوده است.

این جشن در روزگاران قدیم مخصوص چوپانان و گله‌داران بوده است. دسته کوسه معمولاً بین سه تا چهار نفر بوده که کوسه جبه بلند نمدی را وارونه می‌پوشید و زنگوله‌هایی به آن آویزان می‌کرد و زنگوله‌هایی هم به دستان و زانوان داشت.

صورت کوسه را سیاه می‌کردند و یک تکه پوست بزغاله هم به سر می‌کشید که در آن سوراخ‌هایی برای دیدن و نفس کشیدن تعبیه شده بود.

در بعضی مکان‌ها مردم روز بعد از جشن می‌روند نزد کوسه و مقداری از غذا و خوراکی‌های جمع شده را از او می‌گیرند و می‌خورند و بر این باورند که انجام این کار شگون دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 1398111360

برچسب‌ها