جهانی شدن قاسم‌آباد گیلان یک سال به‌طول انجامید/ جشن ثبت جهانی شهر ملیله در زنجان برگزار می‌شود

نشست خبری ثبت جهانی سه شهر و یک روستای ایران که به‌تازگی توانسته‌اند در فهرست شورای‌جهانی صنایع‌دستی جای بگیرند، با حضور معاون صنایع‌دستی، استانداران فارس و همدان و مدیرکل‌های استان‌های فارس، همدان، زنجان و گیلان 14 بهمن‌ماه 98 در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد.

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، مدیر روابط‌عمومی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ابتدای این نشست با اشاره به ثبت سه شهر و یک روستای جهانی که به‌تازگی از سوی شورای جهانی صنایع‌دستی به ثبت رسیده‌اند، گفت: «این ثبت‌ها باعث شدند که در فاصله معناداری به‌عنوان رتبه نخست جهان با کشور چین که در رتبه دوم از این لحاظ قرار دارد، قرار بگیریم.»

علیرضا بای افزود: «در دنیا کلاً 48 شهر و روستا ثبت جهانی شده که حدود 40 شهر و روستا در اقیانوسیه و آسیا قرار دارد که نشان می‌دهد، چقدر تمدن‌های کهن در انتقال سینه‌به‌سینه میراث خود نقش دارند که این بار در حوزه صنایع‌دستی جلوه‌گر شده است.»

او در ادامه تصریح کرد: «برای نخستین بار شورای جهانی صنایع‌دستی چهار پرونده ایران را به‌طور هم‌زمان موردبررسی قرارداد که خوشبختانه هر چهار پرونده مورد تأیید قرار گرفت.»

راه‌اندازی مجتمع تجاری جهانی حوزه صنایع‌دستی در شیراز

در ادامه، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس در این نشست با اشاره به راه‌اندازی مجتمع تجاری جهانی در حوزه صنایع‌دستی در شهر شیراز گفت: «این مجتمع اکنون فعال است و ۱۳۷ غرفه دارد که به هنرمندان صنایع‌دستی داده شده تا تولیدات برای بازاریابی و فروش به این مرکز آورده شود.»

به گفته مصیب امیری، صادرات صنایع‌دستی این استان در سال ۹۸، ۵ میلیون دلار بود که نسبت به سال گذشته با ۱۷ درصد رشد همراه است. در این میان برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های مختلف، کارگاه‌های آموزشی، تأمین مواد اولیه تولید صنایع‌دستی و ارائه تسهیلات به هنرمندان ازجمله شرایطی است که این استان برای رونق صنایع‌دستی فراهم کرده است.

او در پاسخ به خبرنگاران درباره نحوه عرضه و فروش آثار صنایع‌دستی در شهر جهانی شیراز گفت: «بازارهای تجاری روز برای عرضه این محصولات در دوطبقه و 137 فروشگاه قبل از جهانی‌شدن شیراز راه‌اندازی شده است. 5 تا 15 نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در این بازارچه به کار اشتغال دارند.»

کمک به جذب گردشگر خارجی در گیلان با ثبت جهانی قاسم‌آباد

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان نیز که در این نشست به‌واسطه ثبت جهانی روستای قاسم‌آباد به‌عنوان روستای جهانی چادرشب بافی حضور داشت، با تشکر از پیگیری‌های معاونت صنایع‌دستی برای به ثمر رسیدن ثبت این روستا اظهار کرد: «در آیین ثبت ملی چادرشب روستای قاسم‌آباد تصمیم گرفتیم که پروپوزال ثبت جهانی قاسم‌آباد را بنویسیم و باور نداشتیم که این پروژه در طول یک سال به سرانجام برسد.»

شهرود امیرانتخابی، در ادامه با بیان اینکه مردم، هنرمندان و مسئولان محلی قاسم‌آباد برای ثبت جهانی این روستا با ما همکاری صمیمانه‌ای داشتند، ادامه داد: «اهمیت این موضوع برای استان بسیار زیاد است. برای اینکه اولین نقطه‌ای است که در گیلان به ثبت جهانی رسیده است. امیدواریم این اتفاق در سایر شهرها و روستاهای استان نیز ادامه یابد.»

او در ادامه اولین هدف از ثبت جهانی صنایع‌دستی را قاسم‌آباد را حفاظت از میراث صنایع‌دستی گیلان که از کیفیت لازم برخوردار نبودند عنوان کرد و افزود: «این استان دارای 80 رشته صنایع‌دستی مختلف است که به دلایل مختلف از کیفیت لازم برخوردار نیستند. هدف بعدی انگیزه دادن و تقویت هویت محلی در شهرهای گیلان بود که در قاسم‌آباد این اتفاق افتاد. وقتی اهالی قاسم‌آباد ارزشمند بودن هدف را دیدند همراه با مسئولان منطقه‌ای پای کار آمدند و با حمایت استاندار گیلان توانستیم این کار ارزشمند را به سرانجام برسانیم.»

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان با اشاره به اینکه گیلان با وجود جاذبه‌های طبیعی بسیار در بخش جذب گردشگر خارجی موفق نبوده اظهار کرد: «دلیل آن ‌این است که راهی برای جذب گردشگر خارجی نداشتیم، مگر ثبت جهانی شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی که به جذب گردشگر خارجی کمک بسیاری می‌کند. اکنون در روستای ماسوله نیز به دنبال این کار هستیم. همچنین در انزلی اتفاقات خوبی را در حوزه صادرات صنایع‌دستی دنبال خواهیم کرد.»

او در پایان اظهار کرد: «جهانی‌شدن شهرها و روستاهای صنایع‌دستی می‌تواند به رونق گردشگری در این مناطق کمک قابل‌توجهی کند. سعی ما این است، آمار شهرها و روستاهای جهانی خود را در این استان‌ها افزایش دهیم.»

برگزاری جشن ثبت جهانی ملیله در زنجان

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان در این نشست خبری با تعریفی از هنر ملیله گفت: «ملیله ظریف‌کاری نقره با استفاده از مفتول‌های باریکی است که با نقوش اسلیمی ایجاد می‌شود.»

او در ادامه با تشکر ویژه از هنرمندان ملیله‌کار این استان تصریح کرد: «هنرمندان و صنعتگران این رشته در راه ثبت جهانی زنجان به‌عنوان شهر ملیله همکاری خوبی با اداره‌کل داشتند.»

امیر ارجمند ویژگی‌های ملیله زنجان را تنوع فرم و نقوش، قرینه‌سازی، خلوص نقره و شیوه ساخت منحصربه‌فرد برشمرد و افزود: «تاکنون پنج اثر ملیله این استان موفق به اخذ مهر اصالت یونسکو شده‌اند. در سفری که ارزیابان شورای جهانی صنایع‌دستی به زنجان داشتند، یکی از بناهای تاریخی شهر زنجان به‌عنوان خانه ملیله در راستای آموزش، توسعه و ترویج افتتاح شد.»

او آموزش، توسعه و ترویج و هویت بخشی را از برنامه‌های این استان پس از جهانی‌شدن عنوان کرد و افزود: «تشکیل دبیرخانه شهر جهانی ملیله در راه ثبت این رشته هنری در زنجان بسیار مؤثر بود. قرار است، جشن ثبت جهانی شهر ملیله را اسفندماه امسال با حضور وزیر محترم برگزار کنیم.»

بیکاری در شهرهای جهانی صنایع‌دستی همدان به صفر رسیده است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان نیز در این نشست با قدردانی از حمایت استاندار این استان افزود: «استاندار همدان ‌همه مسئولان استان را بسیج کرد تا شرایطی در همدان فراهم شود که شورای جهانی صنایع‌دستی بتوانند این شهر را به شهرهای جهانی اضافه کند. اکنون با داشتن یک شهرجهانی و دو شهر ملی توانستیم رتبه اول کشور را در این خصوص کسب کنیم.»

علی مالمیر، در ادامه با اشاره به شهر ملایر به‌عنوان یکی از قطب‌های صنایع‌دستی استان بیان کرد: «در همدان کانون‌های مختلف صنایع‌دستی را در شهرها و روستاهای مختلف داریم که باعث شده این شهرها فاقد بیکار باشند. اکنون این روستاها کانون صنایع‌دستی و مبل منبت ایران هستند. درعین‌حال سعی کردیم تا با گنجاندن رشته صنایع چوب در دانشگاه حوزه دانشگاهی را به این مهم وارد کنیم.

او در پاسخ به چرایی کاهش کیفیت سفال لالجین بعد از ثبت جهانی به خبرنگاران گفت: «سعی ما بر آن شد تا درصدد اصلاح لعاب و سرب موجود در آن برآییم. از این‌رو تسهیلاتی اختصاص دادیم و بررسی‌ها و تحقیقاتی در این خصوص انجام شد. درصدد آن هستیم تا برند سفال لالجین را با توجه به استحکام‌بخشی و بسترسازی‌های لازم قوت بخشیم و همان‌طور که در حال حاضر شاهد هستیم، عرضه محصولات سفال در بسیاری از شهرها به نام سفال لالجین انجام می‌شود، هرچند برای بهبود کیفیت و قیمت‌گذاری‌ها نیازمند زمان هستیم.»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این استان ادامه داد: «امروزه مسئله ما در حوزه سفال لالجین نبود کارگر چرخ‌کار است، چراکه استقبال از سفال لالجین به‌اندازه‌ای است که حتی شهرهای هم‌جوار نیز درصدد راه‌اندازی کارگاه سفال برآمده‌اند.»

انتهای پیام/

کد خبر 139811147

برچسب‌ها