لزوم ایجاد نظام جامع آموزش گردشگری در کشور

نشست هم‌اندیشی معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با مدیران‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌ها شامگاه چهارشنبه 23 بهمن 98 در هتل لاله تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار میراث آریا، ، ولی تیموری، معاون گردشگری کشور در این نشست با قدردانی از حضور مدیران کل اداره‌های میراث فرهنگی استان‌ها در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری اظهار کرد: «بعد از نمایشگاه، با توجه به اینکه در آستانه سال جدید هستیم، مدیران کل جلسات ستادهای نوروزی را در استان خود جدی بگیرند.»

تیموری در بخش دیگری از سخنانش بر ایجاد یک نظام جامع آموزش گردشگری کشور اشاره کرد و افزود: «آموزش‌هایی را باید در این حوزه در نظر بگیریم بر اساس نیاز و طراحی ما در نظام جامع گردشگری باشد. همچنین باید برنامه ملی توسعه گردشگری کشور را تدوین کنیم.»

پایش فصلی عملکرد روابط‌عمومی‌ها

علیرضا بای، رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه این نشست با تاکید بر اهمیت جایگاه روابط‌عمومی‌ها در این وزارتخانه خاطرنشان کرد: «روابط عمومی‌ها پیشانی ادارات کل هستند. نتایج کار آنها مورد بررسی قرارمی‌گیرد و عملکرد آنها مورد توجه و تاکید وزیر محترم است.»

او افزود: «در چند ماه گذشته به صورت مستمر و مرتب پایش عملکرد روابط عمومی‌ها را داشتیم که به صورت فصلی این پایش انجام می‌شود. باید دید چه امکاناتی در هر استان به‌وجود آمده و موجب شده که این استان‌ها اهمیت پیدا کنند. روابط عمومی‌ها چون تحت یک عنوان نام‌گذاری می‌شوند باید از حداکثر امکانات خود استفاده کنند.»

رئیس مرکز روابط‌عمومی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: «اکنون از تمام امکانات فضای مجازی برای انعکاس بهتر رخدادهای استانی استفاده می‌کنیم و توانسته‌ایم به یک انسجام عملی در این حوزه دست یابیم.»

او افزود: «دستورالعمل عکاسی و فیلم‌برداری هم آماده شده و در اختیار وزیر است که به‌زودی بعد از امضای ایشان به استان‌ها ابلاغ می‌شود.»

بازاریابی و تبلیغات استان‌ها در کشورهای هدف

در ادامه این نشست، محمد ابراهیم لاریجانی، سرپرست دفتر تبلیغات و بازاریابی معاونت گردشگری با اشاره به بخشنامه 21 بندی که به استان ها ابلاغ شده، اظهار کرد: «از ابتدای امسال بازار هدف هر کشور را تعیین و به استان‌ها ابلاغ کردیم و تقریبا هم استان ها آن را پذیرفته و می دانند که باید روی کدام کشورها تمرکز و ابزار بازاریابی و تبلیغات خود را بر آن متمرکز کنند. در مجموع در این بخشنامه 21 بندی برای شناسایی بازار هدف، برگزاری تور آشناسازی و چاپ بروشور و موضوعات مختلف دیگر ابلاغ شده و گزارش عملکرد آن از استان‌ها گرفته  می شود.»

او با اشاره به سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تصریح کرد: «همه استان‌ها گزارش‌های بازاریابی و تبلیغات خود را در قالب بروشور و بنر در نمایشگاه ارایه کرده‌اند. استان فارس در زمینه معرفی ایران با هشتگ ایران زیبا کار خوبی را در این زمینه انجام داده که در سطح ملی است و در این نمایشگاه رونمایی شد. استان‌های دیگر هم اقداماتی را در این زمینه انجام داده‌اند.»

لاریجانی تاکید کرد: «هدف اصلی برنامه‌های ما فعلا بازاریابی و تبلیغات در کشورهای هدف است و هر استان باید روی یک یا دو و نهایتا سه کشور تمرکز کند. برای سال آینده نیز در این خصوص پیش‌نویسی تهیه شده که بعدا به استان‌ها فرستاده می شود.»

سرپرست دفتر تبلیغات و بازاریابی معاونت گردشگری در ادامه به کمپین سیستان و بلوچستان اشاره کرد و افزود: «به دستور وزیر محترم، استان‌های مختلف نمایندگان خود را به سیستان و بلوچستان فرستاده و با همکاری همه کار جهادی در آنجا انجام شد. در یک بازه هشت یا 9ماهه توانستیم هفت شاخص گردشگری در این استان اندازه گیری کنیم و با برگزاری تورهای آشناسازی و برنامه های دیگر به موفقیتی نسبی در این استان دست یابیم.»

او افزود: «سال آینده، دستور معاون گردشگری، تمرکز بر استان خراسان جنوبی است که امیدوارم به این استان هم توجه لازم انجام شود. برگزاری جشنواره فرهنگی و هنری ساحل‌نشینان از موضوعات دیگری است که امیدوارم با پیگیری استان‌ها با شکوه برگزار شود.»

برنامه توسعه ملی گردشگری را در دست تهیه داریم

در ادامه این برنامه، علیرضا رحیمی از دفتر برنامه‌ریزی معاونت گردشگری در سخنانی اظهار کرد: «در یک سال گذشته در 16 جلسه کمیسیون فرعی و سه جلسه کمیته اصلی دولت شرکت و برای توسعه گردشگری رایزنی کرده‌ایم. یک‌سری احکام از دولت خواهیم گرفت درباره تکالیف سایر ارگان‌ها و نهادهای دولتی نسبت به ما که اتفاق بسیار خوبی در این خصوص است.»

او افزود: «برنامه توسعه ملی گردشگری یکی در سال 1351 و دیگری در سال 1380 تدوین شده و این یعنی ما 18 سال است که نقشه راه توسعه گردشگری نداریم. اکنون با کمک سازمان جهانی گردشگری و دست اندرکاران این حوزه، برنامه توسعه ملی گردشگری را در دست تهیه داریم. همچنین حساب‌های اقماری گردشگری در حال مشخص شدن است که نسبت گردشگری کشور را به بقیه بخش‌های کشور مشخص می کند.»

در ادامه این نشست، شفیعی از معاونت گردشگری به سخنانی درباره پروژه برند ملی گردشگری پرداخت و در این خصوص گفت: « این پروژه از 14 ماه گذشته به دستور وزیر محترم برای تبیین موضوع به مدیران استان ها آغاز شد و در یک کار میدانی و مطالعاتی، رویکردهای عرضه و ظرفیت های کل کشور و قابلیت‌های آنها مورد بررسی قرار گرفت‌. در نهایت در فاز اول این پروژه هویت بصری برند ملی گردشگری ایران را خواهیم داشت. این پروژه یک فرایند ملی و برای تک تک ایرانیان است که به نظر سنجی و رای گذاشته شد. فاز یک این پروژه تدوین سند ملی گردشگری و فاز دو، استانداردسازی زنجیره ارزش است.»

موسوی از دفتر نظارت بر تاسیسات گردشگری معاونت گردشگری نیز در این نشست با بیان اینکه به دنبال الکترونیکی کردن فرآیند تاسیسات گردشگری هستیم، اظهار کرد: «سامانه راهنمایان تور الکترونیکی شده و سامانه ثبت تور و آمار نیز الکترونیکی خواهند شد. در استان ها نباید هیچ سامانه جدیدی رونمایی شود مگر با هماهنگی فرایند کمیسیون که برای آن باید با مجموعه آی تی معاونت مکاتبه شود.»

در پایان این نشست چند تن از مدیران کل استان‌ها به طرح سوال و ارائه نظرات خود درخصوص مباحث مطرح شده پرداختند.

انتهای پیام/

کد خبر 139811241

برچسب‌ها