ایران و اندونزی در حوزه جذب گردشگر اقدامات مشترکی را انجام دادهاند و با توجه به اشتراکات فرهنگی، تاریخی و دینی ایران و اندونزی همکاریهای این دو کشور در حوزه گردشگری میتواند نتایج خوبی را به دنبال داشته باشد.
اکتاوینو علیمودین سفیر اندونزی نیز بر علاقهمندی کشورش به توسعه گردشگری با ایران تأکید دارد و در حاشیه برگزاری سیزدهمین نمایشگاه بینالملل گردشگری و سیوسومین نمایشگاه ملی صنایعدستی با حضور در غرفه مرکز روابطعمومی و اطلاعرسانی وزارت میراثفرهنگی و خبرگزاری میراثآریا، با ستاد خبری نمایشگاه گردشگری و صنایعدستی به گفتوگو پرداخت و در این مصاحبه بر تقویت روابط دو کشور ایران و اندونزی در حوزه گردشگری تأکید کرد.
آنچه در ادامه میآید گفتوگوی سفیر اندونزی با ستاد خبری نمایشگاه گردشگری و صنایعدستی تهران است.
مصاحبه را با شعار گردشگری اندونزی «اندونزی فوق العاده» (wonderful Indonesia) آغاز میکنم، چه فلسفهای پشت انتخاب آن است؟
به دو دلیل، اول اقلیم بسیار متنوع این کشور است، اقلیمی که هم زمینهای کشت برنج دارد و هم ساحل و نخل و همچنین منطقه کوهستانی، دلیل دوم گوناگونی فرهنگ و سنن مردم آن است که در هر استان متفاوت است و این دو باعث شگفتی گردشگران میشود.
اگر بخواهیم گردشگران ایران و اندونزی را از نظر تعداد مقایسه کنیم، کدام کشور مخاطب بیشتری دارد؟
در واقع مشکلی که ما با این مسئله داریم این است که به دلیل نبودن پرواز مستقیم بین ایران و اندونزی، گردشگران ما از کشورهای همسایه برای سفر به ایران استفاده میکنند و از این رو ما آمار دقیقی از مسافرانی که اندونزی را به مقصد ایران ترک میکنند نداریم.
البته ما از سفارت ایران که برای شهروندان ما ویزا صادر میکند هم آماری دریافت نمیکنیم، بنابراین تنها آماری که در اختیار داریم از مسافران ایرانی است که به کشور ما میآیند. بهعنوان مثال ما سال گذشته حدود 8هزار ویزا برای گردشگران ایرانی صادر کردیم، ویزای کار، تحصیل و بیشتر از همه توریستی.
اما اکثر گردشگران اندونزی برای گردشگری حلال به ایران میآیند و این یک ظرفیت مهم برای ایران است. بهعنوان مثال برای ایام محرم و اربعین یا سایر مناسبهای مشابه، البته مراسم نوروز هم برای مردم ما جالب است.
علاوه بر گردشگران، ما دانشجویان زیادی داریم که در ایران تحصیل میکنند و خانوادههای آنها نیز تعدادی از گردشگران هستند که برای دیدن فرزندانشان به ایران میآیند و تعداشان دوبرابر دانشجویان خواهد بود، مثلا به ازای 700 دانشجو 1400 بازدید کننده به این کشور سفر میکنند.
اما مشکلی ما با آمار مسافرانی که به ایران سفر میکنند، داریم، عدم وجود پرواز مستقیم از جاکارتا به تهران و بالعکس است.
آینده این تعامل این دو کشور در صنعت توریسم را چطور میبینید؟
گردشگری همیشه باعث ایجاد پیوند بین کشورها میشود و اهمیتی ندارد که این مسائل چقدر بزرگ باشند. بهعنوان مثال اندونزی با فجایع طبیعی زیادی روبهرو بوده است، سیل، زلزله و سایر اتفاقات مشابه، اما بعد از گذشت مدتی از آن باز هم شاهد حضور گردشگران در این مناطق بودهایم؛ بنابراین میتوانم بگویم که این مثال درباره منطقه نیز صادق است و گردشگران باز هم برای دیدن طبیعت زیبا و میراث فرهنگی به ایران خواهند آمد.
بسیاری از گردشگران برای خرید فرش به ایران سفر میکنند و این امر تا زمانی است که فرش ایران ارزش دارد، ادامه خواهد داشت. اما به ایران بستگی دارد که چطور شعار ایران باعظمت (majestic Iran) را در دنیا ترویج دهد. چطور دریای خزر و خلیج فارس یا شهرهای تاریخی اصفهان و شیراز را به مردم معرفی کنید.
موضوع دیگر این است که ایران باید خیال گردشگران را از این بابت راحت کند که مشکلی برایشان پیش نمیآید، از این رو زمانی که خیال گردشگر از این بابت راحت باشد سفرش طولانیتر میشود.
مشکلات دیگری که مسافران با آنها روبه رو هستند مسئله کارتهای اعتباری بینالمللی و دریافت و پرداخت پول است، با وجود این اما هنوز گردشگران به ایران میآیند.
نقش نمایشگاههای بینالمللی در ترویج توریسم را چطور ارزیابی میکنید؟
کشور من در چند سال اخیر در این نمایشگاه شرکت کرده است. این نمایشگاه جایی است که میتوانید با آژانسهای مسافرتی داخلی و خارجی آشنا شوید یا حتی مسئولان خطوط هوایی مختلف را ببینید و با آنها تعامل کنید.
انتهای پیام/