بهگزارش میراث آریا به نقل از ستاد خبری نمایشگاه گردشگری و صنایعدستی، سیدمصطفی فاطمی، مدیرکل میراثفرهنگی و گردشگری و صنایعدستی استان یزد افزود: «با وجود همه مشکلاتی که ما در حوزه بینالملل داریم میبینیم که کشورهای خارجی حضور پیدا میکنند و شاهد حضور سفرا و فعالان گردشگری استان ها هستیم.»
فاطمی گفت: «حدود پنج سال پیش که ما در نمایشگاه شرکت کردیم، استان یزد با یک غرفه 38 متری کار خود را شروع کرد و امروز تقریبا بزرگترین غرفه نمایشگاه را دارد.»
او افزود: «سایر استان ها هم تقریبا همین وضع را دارند؛ این نشان میدهد که توجه استانهای مختلف به اهمیت نمایشگاه و حضور در نمایشگاه به عنوان مهمترین ایونت گردشگری ایران جلب شده و کمکم دارد جایگاه واقعی خود را پیدا میکند.»
مدیرکل گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی یزد، درباره برگزاری همزمان دو نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی افزود: «معتقدم که حوزه صنایعدستی ما نمیتواند به هیچ وجه از حوزه گردشگری ما جدا باشد. صنایعدستی نیاز به بازار فروش و معرفی دارد و گردشگری است که این بازار را مهیا میکند. در حوزه فروش و نمایشگاه هم میتوان این تعامل را بهتر برقرار کرد. اگر مثلا یک صنعتگر صنایعدستی بتواند با یک تورلیدر یا آژانس مسافرتی یا با یک هتلدار برای فروش اقلامش ارتباط برقرار کند، این اتفاق میتواند در طول سال باعث رونق گردشگری شود.»
فاطمی ادامه داد: «نمیتوانیم نگاهی به فروش نمایشگاهی داشته باشیم؛ در برگزاری نمایشگاه نگاه ما باید فراتر باشد و باید بدانیم که در آینده این صنعت میخواهد برای بازار فروش چه کارهایی را انجام دهد. تلفیق این دو میتواند آینده صنایع دستی ما را تضمین بکند و پیوند گردشگری را با این موضوع برای بازاریابی بهتر فراهم کند.»
او افزود: «در غرفه یزد تقریبا تمام فعالان گردشگری بخش خصوصی، دولتی، شهرداری ها، آژانس ها، بوم گردی ها، هتل ها، رستوران ها، و بخش صنایع دستی خیلی پررنگ حضور پیدا کردند. ما امسال رکورد غرفه های نمایشگاهی خودمان را شکستیم و بزرگترین غرفه در سالهای اخیر را برپا کردیم.»
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد ضمن اشاره به رونمایی های متعدد در غرفه استان یزد افزود: «امسال ما با حضور معاون وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری ها از اولین اپلیکیشن گردشگری روستایی رونمایی کردیم که قرار شد به پیشنهاد ایشان این اپلیکیشن تبدیل به اپلیکیشن کشوری شود و بهعنوان یک نمایشگاه مجازی در حوزه گردشگری روستایی با قرار گرفتن لینکش بر روی وبسایت \"ویزیت ایران\" به معرفی جاذبه های گردشگری روستایی ایران بپردازد.»
او افزود: «در طول نمایشگاه از انیمیشن معرفی میبد و وبسایت گردشگری یزد به زبانهای چینی و انگلیسی نیز رونمایی شد.»
به گفته فاطمی، «تاپستره زیلو» به عنوان فعالیتی که روی زیلو انجام شده و یک محصول مدرنتر از زیلوی سنتی ارائه کرده، معرفی شده است.
او همچنین در ادامه از رونمایی چندین جلد کتاب گردشگری به همت انجمن بومگردیهای استان، انعقاد تفاهم نامه همکاری با کرمان و سمنان بر اساس معرفی محور گردشگری کویر نام برد و گفت: «برگزاری رالی مشترک کویری در این تفاهم نامه آمده است.»
او در خاتمه افزود: «همچنین دیدارهایی بین استانداران یزد و فارس در خصوص زیرساختهای گردشگری ضلع مثلث طلایی گردشگری ایران انجام شد. »
به گفته فاطمی، اصفهان، شیراز و یزد با برند «مثلث طلایی گردشگری ایران» در نمایشگاههای خارجی شرکت میکنند که توانسته موفقیت زیادی کسب کند.
انتهای پیام/