سنگ‌زنی مراسمی برای انتقال پیام عاشورا به آیندگان

مراسم سنگ‌زنی در میان مردم استان هرمزگان به چک‌چکو معروف است و یکی از آیین‌های قدیمی است که در ایام عزاداری امام حسین (ع) ماه‌های محرم و صفر انجام می‌شود.

شروع مراسم سنگ‌زنی به این صورت است که ابتدا در مدح امام حسین اشعاری خوانده می‌شود و عزاداران به‌جای سینه زدن، دو تکه سنگ که البته در حاضر تکه‌هایی کوچک از درخت چندل را به‌صورت استوانه‌ای به هم می‌زنند و صدای چک‌چک درمی‌آورد و با یک‌ضرب و دوضرب و سه ضرب حتی در بعضی موارد چهارضرب انجام می‌شود.

این مراسم با روال و حرکات منظم اجرا می‌شود و حداقل افرادی که در این مراسم شرکت می‌کنند دو نفر هستند، ولی حداکثر ندارد.

در مراسم سنگ‌زنی، سنگ زن‌ها در یک ردیف یا دایره‌وار می‌ایستند و فردی اشعاری در حمد و ثنای خداوند و نبی اکرم (ص) و در برخی موارد در مصیبت ائمه بخصوص امام حسین (ع) می‌خواند و در پایان مراسم دعا خوانده می‌شود و سنگ زن‌ها با صدای بلند آمین می‌گویند.

مراسم سنگ‌زنی چک چکو از اوایل دهه محرم تا روز عاشورا بسته به مکان و زمان اجرا می‌شود و همیشه همراه سنگ زن‌ها یک علم (بنام جرایده) هست که مابین سنگ زن‌ها قرار می‌گیرد.

سنگ‌زنی مملو از ارزش‌های نمادین، صحنه‌ای، زیبایی شناسانه و مردم‌شناسانه است و این امر بدان جلوه‌ای دیگر می‌دهد.

اجرای آیین‌های سنتی ویژه ماه محرم با تاریخی دیرینه بین مردم هرمزگان یکی از تأثیرگذارترین روش‌ها برای پاسداشت انتقال پیام نهضت عاشورا به آیندگان است که اکنون این آیین‌ها با تلفیق فرهنگ‌های بومی و مهاجرنشین، رنگ و بویی دیگر به خود گرفته است.

مردم هرمزگان این آیین‌ها را در حرکتی خودجوش به تبعیت از سنت اجداد و نیاکان خود اجرا می‌کنند.

مراسم سنگ‌زنی هرمزگان به شماره 1029 در سال 1391 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

* گزارش از بهار جوشعار 

انتهای پیام/

کد خبر 1398122134

برچسب‌ها