به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سید عبدالمجید شریفزاده رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی امروز دوشنبه 8 اردیبهشت 99 با اعلام این خبر گفت: «سفال معاصر ایران چه در حوزه تجاری و چه در بخش هنری از گل رس موجود در مناطق مختلف ایران تولید میشود، ازاینرو ضرورت و نیاز بازار به استفاده از نوعی گلسفید با دمای پخت پایین (گل خمیر سنگ) مانند آن چیزی است که در دوران گذشته استفاده میشده است.»
او استفاده از گل خمیر سنگ برای ساخت سفال را یکی از مهمترین تحولات در حوزه سفالگری دانست و تصریح کرد: «در گذشته به این منظور از نوعی خمیر سنگ (گلسفید) شبیه خاک، تقریباً مانند بدنههای چینی دورهٔ سونگ در چین برای ساخت بدنه استفاده میشد.»
شریفزاده با اشاره به پیشینه ورود صنعت چینی به ایران و ویژگیهای منحصربهفرد بدنههای چینی گفت: «در این زمان هنرمندان مسلمان بر آن شدند که در این حوزه مشابهسازی کنند اما به دلیل فقدان کورههای پخت بالا نیاز به تغییراتی در فرمول گل بود.»
او اظهار داشت: «درنهایت ابتکار این هنرمندان منجر به ساخت گل خمیر سنگ یا بدل چینی با دمای پخت پایین شد.»
رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی از مزایای این گل را سفید بودن و استحکام خوب آن و دمای پخت پایین (960 الی 1000 سانتیگراد) نسبت به بدنههای سفید مختلف مثل پرسلان و چینی دانست و افزود: «این گل همچنین دارای موادی است که به بدنه قابلیت ترکیب با مواد رنگی و لعاب را میدهد که ماحصل آن ساخت گل رنگی است.»
او در ادامه یکی از معایب این گل را شکلپذیری ضعیف و پلاستیسیتهٔ پایین آن دانست که در پژوهش حاضر سعی بر دست یافتن به فرمولاسیونی با استفاده از حداقل معایب فوق شده است.
شریفزاده با بیان اینکه این پژوهش توسط محمدعلی سجادی و اکرم گلزار احمدی انجام شده تصریح کرد: «بر اساس این طرح پژوهشی تاکنون 35 نمونهٔ آزمایشی با مواد اولیهٔ موجود در بازار ساخته و بر روی آن نیز نقاشی و لعاب گذاری صورت گرفته است.»
او گفت: «اجرای این کار به دو صورت، شکل خشت (کاشی) و ساخت ظروف با روش چرخ سفالگری انجام شده است.»
انتهای پیام/