گردشگری در پساکرونا

قانون بودجه 99 کل کشور مانند سنوات گذشته پس از جمع بندی لازم توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و تصویب در هیئت دولت در قالب لایحه بودجه در اسفند 98 تقدیم مجلس شورای اسلامی شد و در نهایت به تصویب رسید.

اختصاص بودجه مناسب به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می تواند درکمک به این حوزه و رفع مشکلات حادث شده برفعالان آن گره گشا باشد. خوشبختانه بودجه سال 99 با توجه و اهتمام نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با رشد 39 درصدی مواجه شد.

روح حاکم بر لایحه بودجه با توجه به شرایط تحریم و شرایط خاص اقتصادی و از طرفی ضرورت تأمین معیشت و تنظیم نیازهای مردم خصوصا جامعه بزرگی که در حوزه گردشگری و صنایع دستی در کشور فعال بوده اندو در این بحران جهانی آسیب دیده اند را مورد توجه قرار داد و خوشبختانه به نتیجه مناسب رسید.

از این منظرگردشگری کشور که در زمینه جذب گردشگر خارجی با 8 میلیون و 600 هزار گردشگر ورودی قبل از شیوع کرونا بسیار موفق عمل کرده بود امیدوار است به روزهای قبل بازگردد، البته پس از ورود ویروس کووید19، مصوبه‌ دولت درباره بخشش یا امهال اجاره‌بهای اماکن متعلق به وزارتخانه اجرا شد و تسهیلات حمایتی دولت به 3 رشته وزارتخانه از 10 رشته مورد حمایت دولت نیز مورد استقبال قرار گرفت.

یکی دیگر از حوزه هایی که در این شرایط بسیار آسیب دیده است صنعتگران و هنرمندان تولیدکننده صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور هستند، این قشر تلاشگر و هنرمند با توجه به همه گیری ویروس کرونا مجبور به تعطیلی کارگاه های تولیدی خود شدند که خود به روند تولید محصولات صنایع دستی در رشته های مختلف در کشور صدمه وارد کرده است، موجی از بیکاری، کمبود مواد اولیه و کاهش تولید می تواند به پیکر این حوزه صدمات جبران ناپذیری را در طولانی مدت وارد کند، در این مقطع بودجه اختصاص یافته می تواند نقش تاثیرگذاری برای حمایت از صنعتگران و هنرمندان داشته باشد که با برنامه ریزی در سال جهش تولید راهکارهای اجرایی برای برون رفت از این مشکل صورت پذیرد.

از این رو است که تمامی ارکان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تمام قوا باید در تلاش باشند تا صنعت گردشگری کشور را که این روزها با توجه به شیوع جهانی ویروس کرونا دچار آسیب شده است حمایت کرده و با بررسی و شناسایی نقاط آسیب دیده به ترمیم آن بپردازند.

اکنون با کاهش اتکا به منابع درآمدنفتی در کشور رویکرد تازه ای در حوزه درآمدزایی در اقتصاد کشور ایجاد شده است، صنعت سبز گردشگری و دنیای صنایع دستی بدون مرز می تواند از ارکان تاثیر گذار در حوزه ارز آوری در کشور باشد، رونق گردشگری و صنایع وابسته و همچنین صنایع دستی به کاهش آمار بیکاری، رشداقتصادی، افزایش تولید داخلی، توانگری تولیدکننده داخلی منجر می شود و در پس این اتفاق به نفس نام سال 1399 یعنی جهش تولید دست خواهیم یافت و به این گونه تولیدکننده و صنعتگر داخلی را خودکفا می سازد.

با افزایش توان سرمایه گذاری در حوزه زیرساختهای گردشگری و پروژه های این حوزه به رونق هرچه بیشتر این صنعت ارزآور جهانی بیش از پیش کمک خواهد شد، در صورتی که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز منابع مالی قابل قبولی داشته باشد می تواند در مواقع لزوم با ارائه تسهیلات از سرمایه گذاران و فعالان این حوزه حمایت بیشتری داشته باشد و به مرور به رونق گردشگری با وجود تمامی ظرفیت های موجود در کشور کمک کند.            

با عنایت به اضافه شدن دو عنوان جدید به برنامه های اعتباری سال 1399 و رشد بودجه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این مهم می تواند راهی رو به آینده توسعه این صنعت سبز در کشور بگشاید بدین گونه که با حمایت از صنایع آسیب دیده این حوزه  می توان جان دوباره ای به پیکره این صنعت بخشید.

بدون شک این بودجه با تلاش های بی وقفه مسئولین وزارتخانه با همراهی نمایندگان و فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی تحقق پیدا کرد و قطعا دولت به شکل ویژه از این بودجه حمایت کرده است. امیدواریم که با همت متعالی فعالان این حوزه پس از پشت سرگذاشتن دوره سخت بیماری کووید19 به شاخص های مورد نظر در حوزه گردشگری بازگردیم و رشد پیش بینی شده در این حوزه محقق گردد.

*معاون سرمایه‌گذاری و امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

** روزنامه اعتماد / سه‌شنبه 23 اردیبهشت ماه 1399

انتهای پیام/

کد خبر 1399022320

برچسب‌ها