جاذبههای بیشمار تاریخی، طبیعی و گردشگری در ایران، همچنان نیازمند معرفی جذاب و هوشمندانه است تا در اولین گام برای خود مردم ایران و در مرحله بعد و بر اساس زبان تعیین شده در دنیا پخش شود تا جهان، ظرفیتهای این بهشت پهناور را بشناسد.
در این میان، رسانهها، تهیهکنندگان و متولیان امر تولید این آثار، باید مطالعات خوبی نسبت به آثار تولید شده داشته باشند و با شناخت مسیر طی شده تا به امروز، تولیدات را در محورهای جدیدی ادامه دهند و بر اساس این مدل، افراد بیشتری از جامعه را در دایره مخاطبان خود قرار دهند.
سالهای سال و از آغاز ساخت مستندهای سینمایی و تلویزیونی، سوژههای میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری بخشی از محتوی این ساختار را شامل میشد و آثار ماندگار و فاخری با این رویکرد تولید شده و در دورههای مختلف در دنیا منتشر شده است. اما این روزها، در دنیای مینمال، انسانها نیازمند آثاری متناسب با خلق و خوی خود هستند. آثاری که بتوانند در کوتاهترین زمان ممکن و با بهروزترین امکانات تصویری، جذابیتهای موجود را نمایش دهند. تولید کلیپهای کوتاه و با بهرهگیری از تکنیکهای مدرن تصویربرداری و استفاده از تجهیزات حرفهای، به یک جریان جهانی بدل شده است. البته دراین مسیر، تولید بیهدف و با موضوعات مصرفی و محتوی بدون فکر، آسیبی جدی برای این جریان سریع و مخاطب ساز به حساب میآید. که باتدبیر صاحبان قلم، ایده و رسانه، این موضوع میتواند در مسیر درست و اصلی خود هدایت شود.
پرداختن به جاذبههای کمتر شناخته شده، استفاده از آخرین امکانات تصویری و شناخت ذائقه مخاطبان در هر گوشه از جهان در کنار ترجمههای کارشناسی به زبانهای بازار هدف، از اقدامات مؤثری بوده که در دو ماه اخیر و با شیوع ویروس کرونا هنرمندان و بخشهای مرتبط در وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی انجام دادند تا بتوانند در دوران پساکرونا از جریان عظیم صنعت گردشگری بازنمانند.
اما این پایان راه نیست و باید پذیرفت، تبلیغات در گردشگری، یکی از مهمترین اقدامات هر کشوری است و جدا از حمایتهای دولت و بخش خصوصی، این امر با ایجاد انگیزه در قالب برگزاری جشنوارههای فیلم و اولویتدهی به گردشگری در بین موضوعات جشنوارههای بینالمللی، میتواند جریان ساز این صنعت مهم در ایران باشد.
* مدیر روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی مازندران
انتهای پیام/