اهمیت کشف الواح گلی تپه چغاگاوانه کمتر از کتیبه بیستون نیست

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه، گفت: «کشف الواح گلی تپه جغاگاوانه اسلام آبادغرب شاید کمتر از اهمیت کتیبه های بیستون نباشد. »

به گزارش میراث آریا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه، دکتر امید قادری امروز چهارشنبه ۱۳ خرداد ماه در گفتگویی درخصوص وضعیت پروژه تپه چغاگاوانه اسلام آباد غرب اظهار داشت: «صاحب نظران بسیاری در مورد اهمیت این تپه اظهار نظر کرده اند و نتیجه نهایی تمکین به دستور معاون اول رئیس جمهور و استاندار در توقف ساخت رو گذر بوده است او ز آن تاریخ عملیات عمرانی متوقف شده است. »
او با اعلام اینکه کماکان مطالبات جدی از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه و همچنین شهرداری اسلام‌آباد برای ساماندهی تپه جغاگاواته همچنان باقی است، اظهار داشت: «ما در استان کرمانشاه ۲۴۰۰ اثر تاریخی ثبت شده داریم که هر کدام روایتگر بخشی از تاریخ این سرزمین است . »
او افزود: «یکی از مهمترین بخش های تاریخی خاورمیانه تپه چغاگاوانه اسلام آباد است و لوح های گلی کشف شده این تپه شاید اهمیتی کمتر از کتیبه های بیستون نداشته باشند. »
 قادری تصریح کرد: «برای مثال این الواح روایتگر زنان کارآفرین و مشاغل و شیوه های معیشتی انسان دوره های تاریخی هستند که می‌تواند ارزش های خاصی برای باستان شناسان و نقل تاریخ این سرزمین داشته باشد. »
او خاطرنشان کرد: «از آنجا که دانسته های ما در در خصوص این تپه بسیار کم است و نیازمند بررسی شناسایی و پژوهش های بیشتر است، بنابراین برای ساماندهی  تپه  نیاز به مطالعات بیشتر است. »
مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه تغییرات و دستکاری در این تپه آسیب های جدی را برای یافته های جدید باستان شناسی به وجود می آورد، اظهار داشت: «در سنوات گذشته با طرح های غیر کارشناسی از سوی شهرداری و مدیران وقت بخشی از تپه به پارک و فضای سبز اقدام به ایجاد پله های دسترسی به بالای تپه نموده اند که در این طرح ساده ترین اصول حفاظت از میراث رو نا دیده گرفته اند و آسیب‌های فراوانی را به تپه وارد آورده است و بخشی از تاریخ تپه را مخدوش ساخته اند. »
او ادامه داد: «نهایتا این طرحها با شکست مواجه شده اند. بنابراین علت  مقاومت ها در خصوص جلوگیری از ادامه ساخت این پروژه جلوگیری از آسیب های بیشتر انسانی بر تپه چغاگاوانه است. »
قادری گفت: «بر اساس عکس های قدیمی معلوم شده است محدوده تپه بسیار وسیعتر از موقعیت کنونی اش  بوده  که در  اثر ساخت و سازهای بی رویه از بین رفته است. »
 مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه در ادامه بیان داشت: «اهمیت تپه چغاگاوانه از نگاه پژوهشگران بین المللی در حدی است که دانشگاه های مشهور جهان تقاضای همکاری برای بررسی و شناسایی و پژوهش های بیشتر در این تپه را دارند از  جمله اعلام آمادگی دانشگاه میشیگان است، که شیوه های همکاری با آن در دست بررسی و اقدامات اداری است. »
او افزود: «به منظور حفاظت بیستر از این تپه در حال عقد قراردادی هستیم که ضوابط عرصه و حریم حفاظتی این اثر را بر اساس واقعیت هایی که باستان شناسان می گویند را تغییر داده و ضوابط جدید را با امضای وزیر ابلاغ نماییم. »
قادری همجنین اظهار داشت: «در صورت تامین اعتبار و همکاری شهرداری و فرمانداری اسلام آباد، تقاضا کرده ایم تا بخشی از تپه را به سایت موزه کاوش ها تبدیل و اشیای کشف شده آن را به نمایش بگذاریم که البته مستلزم اعتباری در حدود ۱۰ میلیارد تومان می‌باشد. »

انتهای پیام/

کد خبر 1399031337

برچسب‌ها