آغاز عملیات احیای برج و باروی دروازه جنوبی گنبد سلطانیه

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان از عملیات احیای برج و باروی دروازه جنوبی گنبد سلطانیه خبر داد.  

 به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان، امیر ارجمند روز 28 خرداد گفت: «احیای دروازه جنوبی گنبد سلطانیه از اوایل خرداد ماه آغاز شده و امیدواریم تا پایان شهریور به اتمام برسد. پروژه خوانا‌سازی سنگ‌ها و تهیه آن‌ها و باززنده‌سازی بخشی از برج و باروی بخش جنوبی در سال‌های گذشته انجام شده است و این باززنده‌سازی برج و باروی بخش جنوبی همچنان در حال انجام است و به این منظور از امکانات داخلی مجموعه و استادکاران پایگاه میراث جهانی سلطانیه استفاده می‌شود. تمامی سنگ‌های برج و بارو از محلی که سابقاً در تأمین سنگ مجموعه سلطانیه مورد استفاده قرار می‌گرفته، تأمین می‌شود.»

او افزود: «ارگ شهر سلطانیه دارای دو دروازه شمالی و جنوبی است که مهم‌ترین دروازه‌های ورودی و خروجی در زمان ایلخانیان بود. اجرای این طرح با هدف بازگرداندن عظمت و شکوه گنبد تاریخی سلطانیه و معرفی بیش از پیش آن به عنوان یک جاذبه معماری و فرهنگی زنجان انجام می‌شود.پلان برج و بارو گنبد سلطانیه کاملاً موجود است به‌نحوی که در برخی قسمت‌ها پی سنگی و در دیگر بخش‌ها دیوار برج نزدیک به چهار متر می‌رسد.»

ارجمند خاطرنشان کرد: «احیای دروازه‌ها و برج و باروی گنبد سلطانیه می‌تواند مسیر تازه‌ای برای بازدید‌کنندگان فراهم آورد و گردشگری مجموعه را از محوطه ارگ با توجه به کاوش‌ها و مطالعات باستان‌شناسی به‌دست‌آمده را تسهیل کند و به غنای این بازدید‌ها بیفزاید.»

گنبد سلطانیه در سال ۱۳۱۰ در فهرست میراث ملی و تیرماه سال ۱۳۸۴ در فهرست میراث جهانی (یونسکو) ثبت شده است. این اثر، یادگار دوره ایلخانیان در ایران و یکی از آثار ثبت شده کشور در فهرست میراث جهانی محسوب می‌شود. این گنبد به دست سلطان محمد خدابنده در قرن هشتم احداث شده و هم اکنون بزرگ‌ترین گنبد آجری جهان به‌شمار می‌آید. شهرستان سلطانیه با ۳۰ هزار نفر جمعیت در ۴۰ کیلومتری مرکز استان قرار دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 1399032926

برچسب‌ها